Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Elevdatorer
Skola
För att elever ska ha en likvärdig skola, ha samma chans att vara delaktiga i samhället och vara förberedda för vidare studier och ett arbetsliv, krävs att vi jobbar digitalt även i skolan. Och det kräver rejäla resurser. När nu regeringens nationella digitaliseringsstrategi för skolan ska bli verklighet så frågar jag mig dock: Var finns pengarna för genomförandet?
Skola
Stockholm vill försvara sin position som en av världens smartaste städer. För att lyckas med det är tillgången till personer utbildade inom datavetenskap och digital produkt- och tjänsteutveckling avgörande. Staden har därför skapat en programmeringskommission som ska bidra till förändring, skriver politiker och företrädare för skola och näringsliv.
Skola
Skolverkets strategi för digitaliseringen av skolväsendet är tafatt, visionslös och uppvisar en sällan skådad beslutsrädsla. Jag konstaterar sorgset att den inte kommer bidra till att ge våra barn och ungdomar några riktiga och användbara kunskaper, färdigheter och kompetenser för deras digitala framtid, skriver Claes Magnusson, som sedan mitten av 80-talet arbetat med utbildning i ny teknik och dess möjligheter.
Skola
Lärare och elever saknar grundläromedel som ger sammanhang och struktur. Utan rätt stöd kan ingen lärare komma till sin fulla rätt. Det är därför dags att skolans beslutsfattare åter gör läromedel till en del av skolans grundläggande system.
Digitalisering
2015 måste vi på allvar se datorer som ett lika självklart verktyg som penna, papper och räkneböcker. Precis som i Norge och Danmark måste vi nu fylla datorerna med innehåll för att på så sätt säkerställa skolans utveckling, framtid och likvärdighet. Det är dags att digitalisera skolan.
Kommunpolitik
Sverige behöver nationella initiativ för att säkerställa att digitala verktyg blir lika självklara som penna, papper och räkneböcker i klassrummen. OECD:s skolexperter uttrycker förvåning över att ett så digitaliserat land som Sverige inte använder mer och bättre IT i undervisningen.
Upphandling
År 2014 är tidningsrubriker som ”100 elever delar på fem datorer” och ”Akut brist på datorer i skolan” fortfarande vanliga. Det är absurt att tusentals elever saknar tillgång till dator i skolarbetet och tvingas köa utanför någon datorsal när hela samhället har styrt om mot digitala verktyg, skriver Fredrik Nilsson på Inrego.
Skola
I Sollentuna har vi valt att satsa på att göra digital teknik tillgänglig i våra skolor. Det handlar om att se till att det finns väl fungerade nätverk och att lärare och elever har tillgång till en dator/surfplatta i skolan.