Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Bromma
Debattsvepet
Säkerhetsföretagen och Transport varnar för riskerna med slopade kontroller av ordningsvakter och Moderaterna lovar att stoppa nedläggningen av Bromma flygplats. Det är delar av innehållet i tisdagens debattflöde.
Debattsvepet
Det finns ofta ett ointresse att använda sig av insamlad data i offentlig sektor konstaterar forskare. Friskolornas Riksförbunds nya styrelse uppmanas att verka för ett bättre skolval. Andra ämnen som engagerat på helgens debattskribenter är bland annat sjukvårdens organisation, Bromma flygplats och M, KD, L och SD:s gemensamma förslag på migrationsområdet.
Debatt
Till Gotland finns det ingen landsväg eller järnvägsräls att bygga ut. Vi är helt beroende av en välfungerande trafik i luften och till havs. Men idén om att lösningen på våra utmaningar måste vara att behålla både Bromma och Arlanda flygplats vilar däremot på skakig grund, replikerar Miljöpartiets gruppledare på Gotland Lisbeth Bokelund.
Debatt
Ett långsiktigt regionalekonomiskt perspektiv saknas helt i debatten om Brommas framtid. En samhällsekonomiskt gynnsam transportförsörjning med resor och transporter som fungerar effektivt över kommun- och länsgränser är avgörande för den regionala utvecklingen och för möjligheten att bo och verka i hela Sverige, skriver Trafikrådet Gotland, genom regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius.
Debatt
Vi måste ge flyget de förutsättningar det behöver för att minska sina utsläpp i stället för att med gamla ideologiska skygglappar stressa fram en förtida nedläggning av Bromma flygplats . Att lägga ner fullt fungerande och nyligen renoverad infrastruktur är fullständigt ogenomtänkt, replikerar Leif Gripestam (M).
Debatt
Vi måste bygga ett samhälle som står starkt efter krisen. De miljarder som årligen pumpas in i Bromma flygplats behövs till annat. Vi behöver höghastighetståg, nya bostadsområden, gröna investeringar, upprustade vägar och utbyggnad av tågtrafiken, skriver Grön Ungdom i Stockholm och Uppsala, gröna studenter och miljöpartistiska kommunalråd från flera städer.
Debatt
Att branschen tror att Bromma flygplats kommer återhämta sig har jag förståelse för, men det betyder inte att marken används strategiskt rätt. En betydande del av området kan och borde omvandlas till Bromma parkstad, slutreplikerar Karin Wanngård (S) oppositionsborgarråd i Stockholms stad.
Debatt
Brommas framtid är inte en Stockholmsfråga. Flygningarna domineras av resenärer ute i landet som behöver ta sig till huvudstaden på ett snabbt, enkelt och hållbart sätt, replikerar Svenska regionala flygplatsers vd Peter Larsson och Transportföretagen Flygs branschchef Fredrik Kämpfe.
Debatt
Det är dags att byta passivitet mot aktivitet. Flygtrafiken behöver koncentreras till Arlanda för att vi ska kunna skapa bra förutsättningar för en ändamålsenlig och långsiktig flygtrafik i Stockholmsregionen, skriver oppositionsborgarrådet i Stockholms stad Karin Wanngård (S).
Debatt
Debatten kring Arlandas utveckling med behov av en fjärde landningsbana fastnar ständigt i lösningar som inte går i takt med de miljö- och klimatambitioner som krävs för att möta framtiden. Vi behöver ta ställning för en elektrifierad, fossilfri lösning för Arlanda. Och vi behöver göra det nu, skriver riksdagsledamoten Teres Lindberg (S).
Infrastruktur
En välfungerande flygtrafik är en förutsättning för Stockholmsregionen och hela Sverige. Arlanda behöver byggas ut och på sikt kan därmed Bromma flygplats läggas ner. Med det kommer möjligheterna för ökat bostadsbyggande i Stockholm, skriver Karin Ernlund (C) och Michaela Haga (C).
Infrastruktur
Vi välkomnar initiativet att bredda debatten till att inte enbart handla om Bromma och Arlanda. Stockholm Skavsta flygplats är en viktig del i lösningen på de infrastrukturella utmaningar som ett växande Storstockholm står inför.
Infrastruktur
Vi föreslår att det görs en utredning som belyser möjligheter och konsekvenser av hur andra flygplatser inom regionen skulle kunna avlasta Arlanda/Bromma. En av dessa är flygplatsen Stockholm Västerås Airport, skriver fyra kommunalråd i Västerås.
Infrastruktur
Den statliga samordningen kring Stockholms flygplatskapacitet är offentliggjord. Nu finns en möjlighet att slå fast en långsiktig och bestående planering av svensk infrastruktur som inkluderar Arlanda. Vi behöver redan nu aktualisera frågan om ytterligare kapacitet på flygplatsen, skriver Connect Sweden.
Gästkrönika
Det gäller att tänka efter före. Även om flygplatser kostar att driva och tar mycket plats, måste deras existensberättigande bedömas utifrån ett helhetsperspektiv med alla parametrar inräknade. En flygplats nära bebyggelse är svårt att slänga in senare om man skulle ångra sig.
Infrastruktur
När vi arbetar fram trafikförsörjningsprogrammet för framtidens Stockholm kommer Bromma flygplats att ha en viktig roll. Dåligt pålästa regeringsutredare och kortsiktiga eftergifter från Socialdemokraterna till dess samarbetspartier ska inte få stå i vägen för att lösa trafiksituationen.
Infrastruktur
Det är nu hög tid för politiker och andra att lägga prestigen åt sidan och inse att man inne i en växande storstad naturligtvis inte ska ha en storflygplats med allt vad det innebär i form av buller, avgaser och olycksrisker. Olägenheterna för stockholmarna överväger med råge de eventuella fördelarna med Bromma flygplats.
Gästkrönika
Näringslivet tillsammans med de fackliga organisationerna behövs mer än någonsin i en konstruktiv roll som pådrivare av reformer för att stärka svensk ekonomis konkurrenskraft. Sverige har inte råd att gå på sparlåga och parkera allt i vänteläge.
Stadsbyggnad
Kötiden till en hyresrätt är i bästa fall 2-4 år. För att bygga ett liv här behövs det därför kontakter eller pengar. En ny undersökning visar att 15 procent av företagen i Stockholm har erbjudit personer en anställning som de sedan tackat nej till då han eller hon inte kan lösa boendefrågan.
Skola
Alliansen lämnar över ett Stockholm med urstarka finanser. Stockholms stad väntas göra ett överskott med nära två miljarder kronor 2014. Vi uppmanar nu nya finansborgarrådet Karin Wanngård (S) att inte äventyra Stockholms ekonomi.
Infrastruktur
Bromma flygplats får inte försvinna, är det entydiga budskapet från landets ledande kommunpolitiker. Hela åtta av tio kommuntoppar säger i DS omfattande enkät nej till en stängning av flygplatsen. Det här är en fråga för hela Sverige, inte en Stockholmsfråga, framhåller många.
Demokrati
Ett av de första besluten som den nytillträdda majoriteten i Stockholm fattade var att stoppa den planerade ombyggnaden av Slussen. Att förhala ombyggnationen av Slussen är djupt oansvarigt då det innebär ökade kostnader, fördröjningar och osäkerhet för stockholmarna och alla inblandade parter i projektet.
Gästkrönika
Att en god välfärd förutsätter ett gott företagsklimat och vice versa är så självklart att jag ens undrar varför jag måste skriva denna krönika. Ändå verkar det nödvändigt. För när Stockholm stads nya politiska styre initierar en stängning av Bromma flygplats bryts den goda traditionen att föra en politik som stimulerar tillväxt och företagande.
Infrastruktur
Kritiken mot Bromma flygplats är felaktig och blottlägger en djup oförståelse för hur viktig flygtillgängligheten är för jobb och företagande. Att lägga ned flygplatser i ett perifert land som Sverige, med Europas längsta avstånd mellan landsändarna, är ett direkt hot mot jobben.
Infrastruktur
Nu bedrivs en intensiv lobbykampanj till stöd för Bromma flygplats. Enligt den är en stängning ett hot mot det mesta i samhället. Ett skräckscenario målas upp - i stället för att ge en faktisk redogörelse av konsekvenserna vid en nedläggning.
Infrastruktur
En majoritet av väljarna i Stockholm är emot förslaget att lägga ned Bromma flygplats. 94 procent av de största företagen vill behålla flygplatsen. Det är skrämmande att de rödgröna ändå förbereder ett beslut som går emot väljarna och som slår hårt mot jobb och tillväxt.
Infrastruktur
Miljöpartisten Helene Öbergs påhopp på vårt resonemang om att flygtrafik dygnet runt på Bromma skulle rädda liv är i oförskämdaste laget. Faktum är att ambulansflyg på Bromma skulle utgöra en viktig samhällsfunktion för sjukvården i hela Sverige.
Infrastruktur
Sjukvården i Stockholm är i kris. Sjukvårdspersonalen flyr till Norge. Antalet cancersjuka barn i Stockholm som skickas till andra län för behandling har fördubblats från 2013 till 2014. Detta är bara ett par exempel på vad alliansen borde lägga sitt fokus på att förbättra. Men istället lägger man krutet på att kämpa för en flygplats.
Infrastruktur
Bromma flygplats är en nyckel för fortsatt god tillväxt i hela Sverige. Men flygplatsen utgör också samhällsviktig infrastruktur som erbjuder snabba och säkra organ- och sjuktransporter till regionens närliggande sjukhus. Tidsvinsterna i förhållande till Arlanda är uppenbara. Bromma bör därför väljas ut att tillhöra den skara flygplatser i landet som ska ha beredskap för ambulansflygverksamhet, även nattetid.
Infrastruktur
Flyget på Bromma ska expandera kraftigt. Under den växande bullermattan i Stockholm kommer 11 000 barn vistas i skolor och förskolor. Detta sker utan att beslutsfattarna tagit hänsyn till hur barnens hälsa påverkas av den ökade bullerbelastningen.
Infrastruktur
Handelskammaren presenterade tidigare under sommaren en rapport om att 24 000 jobb hotas i hela landet om Bromma flygplats läggs ner. Dessa siffror kritiseras nu på helt felaktiga grunder. Den mest grundläggande villfarelsen är att Brommatrafiken utan problem kan flyttas över till Arlanda.
Infrastruktur
Under vinjetten ”Rädda Bromma” driver Stockholms Handelskammare en kampanj för att behålla Bromma flygplats. Intet ont med det. För en lobbyorganisation som Stockholms Handelskammare är syftet med verksamheten att verka för svenskt näringslivs intressen, medan miljö- och säkerhetsintressen ofta helt åsidosätts.
Infrastruktur
Daniel Helldén (MP) pekar på att tillväxten bromsas av Stockholms bostadsbrist och hävdar därmed att Bromma flygplats måste ge plats åt bostäder. Riksbyggen vill dock påminna om att det inte är den enda plats där det går att bygga i Stockholm.
Infrastruktur
Bromma flygplats spelar en utomordentligt viktig roll för jobbskapandet i hela Sverige. Om Bromma läggs ner kommer många orter att få försämrade förbindelser med Stockholm. Många företag kommer att få svårt att ha kvar sin verksamhet på de orter som trafikerar Bromma.
Infrastruktur
Flyget målas ofta upp som ett stort miljöproblem och lösningen brukar vara att vi ska flyga mindre eller till och med helt sluta flyga. Men gör vi det går alla de positiva värden – socialt, kulturellt och ekonomiskt – som resandet och flyget för med sig förlorade, skriver Handelskammarens Maria Rankka i en replik till Vänsterpartiet.
Infrastruktur
Det är bra att Stockholms handelskammare bryr sig om företagsklimatet, men de borde också bry sig om det andra, lite större klimatet, vid sidan av Bromma flygplats. Det är svårt att driva företag på en öde planet, skriver Vänsterpartiet i Stockholms stadshus i ett svar till handelskammarens Maria Rankka.
Infrastruktur
En nedläggning av Bromma flygplats, som V och MP föreslagit, vore en dolkstöt i ryggen på svenskt näringsliv. Framför allt drabbas alla de orter i landet som är beroende av bra förbindelser med Stockholm för att kunna behålla sina företag, skriver Maria Rankka och Stephan Müchler, chef för Stockholms handelskammare respektive Sydsvenska handelskammaren.