Tidningen Computer Sweden har avslöjat att miljontals privata vårdsamtal till 1177 Vårdguiden har legat öppna på en server i över fem år. Avslöjandet väcker starka reaktioner.
Debatt
Både privata och offentliga leverantörer av samhällsviktiga tjänster måste leva med att incidenter som 1177-läckan inte är organisationens interna ensak. Det är en självklarhet att de både ska redovisas och analyseras, slutreplikerar informationssäkerhetsexperten Fia Ewald.
Debatt
I Region Stockholm har arbetet med informationssäkerhet pågått sedan länge, just därför kunde vi agera snabbt så snart säkerhetsbristen kring 1177 kom till vår kännedom, replikerar Daniel Forslund (L) ordförande för innovations- och utvecklingsutskottet.
Debatt
Det är direkt kontraproduktivt att hudflå organisationer som är publika med sina informationssäkerhetsbrister. Det riskerar bara att leda till att fler hemlighåller sina incidenter för att undgå kritik, replikerar SKL:s Jenny Birkestad och Fredrik Lennartsson, som efterlyser experter som bidrar med konstruktiva råd så att fokus i stället läggs på förbättringar och lösningar.
Debatt
Ledande företrädare för vården saknar antingen sjukdomsinsikt eller är helt ointresserade av det alarmerande läget som 1177-rapporten beskriver. Det skriver informationssäkerhetsexperten Fia Ewald, som har läst Region Stockholms 14 sidor tunna granskningsrapport om 1177-skandalen.
Perspektiv
Efter 1177-skandalen är det viktigt att gå till botten med grundproblemen. Kommunalisering, privatisering och fler regionsamarbeten har alla bidragit till dagens otydliga ansvar för informationssäkerheten i vården. Och vad SKL gör är inte lätt att veta, skriver Fia Ewald, informationssäkerhetsexpert.
Debatt
Potentialen att förbättra samhällsservicen med hjälp av digitala tjänster är stor. Men digitaliseringen får inte ske på bekostnad av Sveriges säkerhet, samhällets funktionalitet eller individens integritet, skriver företrädare för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).
Debatt
Ansvaret för vårdens digitalisering behöver ägas och tas på ledningsnivå. Annars kommer digitaliseringen ifrågasättas allt mer av patienter som tappat tilliten till sjukvården, skriver Håkan Nordgren, läkare och e-hälsokonsult.
Debatt
Alliansen i Region Stockholm betraktar av gammal vana upphandlad verksamhet som bättre och billigare – men snålheten bedrar visheten. Avslöjandet om 1177 Vårdguiden har ställt oss inför en förtroendeskandal och tyvärr får de som vill förstatliga vården nu vind i seglen.
Debatt
Privatpersoners samtal till 1177 Vårdguiden har legat åtkomliga för vem som helst på internet. Tiotusentals svenskar svävar nu i obehaglig ovisshet. Förtroendet kan bara återfås om de ansvariga visar att de bryr sig om problemet.