Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Upphandling

Rätt kompetens nyckeln till lyckade upphandlingar

Upphandlingen har blivit en viktig del av den offentliga verksamheten och där är rätt kompetens nyckeln till lyckade upphandlingar, skriver företrädare för Jusek i en kommentar till Visions ordförande Annika Strandhäll.

Publicerad: 19 februari 2013, 10:53

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Upphandlingsarbete

Annika Strandhäll skriver en intressant artikel i Dagens Samhälle den 30 januari om förutsättningarna för den upphandlande verksamheten i kommunerna. Vision lyfter fram flera viktiga punkter för att förbättra offentlig upphandling. Jusek delar Visions problembeskrivning och förslag till åtgärder. Dock saknas en viktig aspekt som är avgörande för en fungerande upphandling – kompetensen bland upphandlarna.

Att arbeta med upphandling är komplext. Medarbetare som känner sig trygga med sina kunskaper och sin kompetens vågar mera. I dag ligger fokus allt för många gånger på lägsta pris. Genom att utveckla rutiner och tillämpa hela den upphandlingsrättsliga verk-tygslådan kan kvalitet sättas i fokus. Det skulle medborgarna tjäna på.

För att samhället och skattebetalarna ska kunna få nytta av offentlig upphandling krävs nödvändig kompetens genom hela upphandlingsprocessen. Förutom kompetens inom upphandling och juridik behövs kompetens inom områden så som strategiskt inköp och verksamhetsstyrning. Förståelse och kunskaper för att göra en lyckad affär är viktigt.

Konkurrensen om upphandlare är stor. För att locka till sig och behålla rätt medarbetare behöver offentlig sektor bli en attraktivare arbetsgivare och jobba strategiskt med kompetensförsörjning. Karriärvägarna måste bli fler. Fler chefer i ledningsfunktion och specialister inom upphandling behövs. Lönesättningen måste också ses över. Det är inte rimligt att lönerna inom den offentliga sektorn kraftigt släpar efter näringslivet. Effektiviteten i verksamheten hämmas om kommunerna inte kan rekrytera och behålla den kompetens som behövs.

Det är dags för kommunerna att på allvar inse att upphandlingen har blivit en viktig del av den offentliga verksamheten. Rätt kompetens är nyckeln till lyckad upphandling och prioriteringar på den upphandlande verksamheten behövs för att säkerställa kostnadseffektivitet och rättssäkerhet. I slutänden handlar det faktiskt om att garantera medborgarnytta.

Magnus Hedberg, vd Jusek

Camilla Björkman, projektledare Jusek

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Upphandlingsarbete

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev