Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Upphandling

Prishets leder till överklaganden

Det är ensidig prisfokusering mer än krångliga regler som tvingar fram överklaganden av offentliga upphandlingar. Om upphandlarna istället skulle sätta kvaliteten i första rummet vore mycket vunnet.

Publicerad: 17 oktober 2011, 12:39

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

LOUUpphandlingskriterier

Civilminister Stefan Attefall vill minska antalet överklagade offentliga upphandlingar. Genom att förenkla regelverket och förbättra upphandlings-stödet vill han få fler upphandlingar att gå igenom på första försöket. Tanken är givetvis god, men jag reagerar starkt på att Attefall har missat grundproblematiken helt. Huvudproblemet är nämligen inte krångliga och otydliga regelformuleringar − utan den ensidiga prisfokuseringen.

I vårdbemanningsbranschen, där mitt företag är verksamt, togs varannan upphandling om under 2010. Den enskilt största anledningen till detta är att beställarna fokuserar på pris, istället för kvalitet. Denna ekonomiska press leder till att vissa leverantörer lägger bud med väldigt låga marginaler, där det är tveksamt om företaget i fråga kommer att kunna leverera tjänsten utan att gå back. Och denna besynnerliga matematik leder i sin tur, helt naturligt, till att konkurrerande leverantörer överklagar upphandlingen.

Upphandlingar med lägsta pris som utvärderingskriterie ger inte lägsta kostnad. Lägsta pris-tänket innebär snarare att beställaren får en dålig leveranssäkerhet, med högre kostnader. Utan fungerande leveranser från upphandlade leverantörer tvingas beställarna gå utanför avtalen. Och då blir det riktigt dyrt för oss skattebetalare! Den svenska vården köper bemanningstjänster för cirka 1,5 miljarder kr per år, och det senaste året har i princip alla de riktigt stora upphandlingarna överklagats. Det innebär att köp av bemanningstjänster till vården för motsvarande 800 miljoner kr, det vill säga drygt hälften av hela årsbehovet, måste ske utanför avtal.

Situationen är ohållbar, det är vi alla överens om. Men för att lösa problemet räcker det inte att regelverket ändras, så som Attefall föreslår. Det är själva utvärderingskriterierna vid upphandlingarna som måste omprioriteras. Kriterierna kvalitet och leveranssäkerhet måste bli en självklar del i alla upphandlingar. Vidare måste landstingens upphandlare aktivt stödjas till att öka fokus på kvalitet, vilket i sin tur ökar leveranssäkerheten. Dessa åtgärder är nödvändiga för att bryta det osunda pristänk som råder i branschen idag.

I dagarna väntar vi på en dom från Förvaltningsrätten gällande Västra Götalandsregionens upphandling av läkartjänster. En upphandling där det, ovanligt nog, krävdes att leverantörerna skulle vara ISO-certifierade gällande kvalitet. Det är första gången en upphandling där beställaren krävt ISO-certifiering överklagats. Domen kommer att bli prejudicerande för alla leverantörer och beställare, och nu håller jag tummarna! Går upphandlingen igenom blir det möjligt för andra upphandlare att ställa samma kvalitetskrav som Västra Götalandsregionen gjort. Vi leverantörer kan då äntligen flytta fokus från pris till kvalitet − och resultatet av detta blir följaktligen att överprövningarna minskar radikalt.

Vi kan peta och ändra texten i regelboken, bäst vi vill. Men så länge pris värderas högre än kvalitet kvarstår grundproblematiken. Lösningen ligger inte nya formuleringar på pappret. Den sitter i beställarens huvud.

Maria Nordin, VD Xtra Sverige AB

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

LOUUpphandlingskriterier

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News