Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Upphandling

När är det dags för nästa strumpgate?

Stockholms läns landsting (SLL) satte sig i ett avtal som kostade dem skjortan, eller snarare strumporna. Det är lätt att bli upprörd över slöseriet med skattemedel på dyra strumpor, men om inte något görs åt det underliggande problemet kommer samma sak att hända igen.

Publicerad: 16 september 2016, 09:28

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Grossistupphandlingar lämpar sig inte, enligt Swedish Medtech, för vården.


Ämnen i artikeln:

StockholmRegionernas ekonomi

Problemet är hur SLL-upphandlingen konstruerades och genomfördes. Villkoren var nämligen formulerade så att i praktiken kunde enbart ett fåtal grossister lämna anbud, vilket gjorde att konkurrensen och möjligheten för vården att välja de mest lämpliga produkterna begränsades.

Redan när SLL-upphandlingen annonserades 2014 reagerade vi i branschorganisationen Swedish Medtech och bad då bland annat Konkurrensverket granska den. Myndigheten valde emellertid att utreda upphandlingen via mellanhand, ett arbete som fortfarande pågår.

SLL har, genom att upphandla en mellanhand för att hantera produktval och distribution av förbrukningsartiklar, i praktiken lämnat över en viktig del av sin kärnverksamhet - hur vården ska bedrivas i Stockholm.

Avtalet har kommit att exemplifieras med strumpor men det är så mycket mer än så. Det rör sig om allt från förband, urinkatetrar och diabetesstickor till kompressionsstrumpor. Medicintekniska produkter nödvändiga för att tiotusentals stockholmare ska kunna leva ett värdigt liv trots sjukdom eller funktionsnedsättning.

Krav på brett sortiment stängde ute majoriteten av företagen från upphandlingarna. Vi har under en längre tid uppmärksammat att landsting och regioner har en strävan att skära ner antalet leverantörer. Syftet är att minska antalet upphandlingar och avtal att följa upp. Detta kan förefalla vara en enkel lösning, men man måste förstå dess konsekvenser. När upphandlaren ställer krav på att en leverantör ska kunna offerera produkter inom flera olika områden begränsas antalet aktörer som kan lämna in anbud rejält. I SLL:s fall kom det in tre anbud, samtliga grossister.

Fokus hamnade på logistiken i stället för på patienten. Grundläggande i vår kritik är att de flesta krav SLL ställde i sin upphandling, och som resulterade i en grossist, relaterade till logistik och ekonomi. Inga specifika krav anknöt till patientens livskvalitet eller det medicinska behandlingsresultatet.

Vården styr inte själv över vilka produkter de ska använda. Vi har noterat att allt fler landsting förutsätter att en bred upphandling ger dem ett större utbud av produkter att välja mellan, än om de väljer att göra en klassisk produktupphandling med enskilda leverantörer. I själva verket blir det grossisten som sätter ramarna för produktutbudet och därmed vilken vård som ska bedrivas. Förskrivare vittnar om att de kontinuerligt ser produkter försvinna ur sortimentet och ersättas av andra, som i förskrivarens ögon inte är likvärdiga med det de har valt för patienten.

Möjlighet för grossisten att tillhandahålla egna produkter påverkar konkurrensen. Ett annat dilemma som vi ser har blivit vanligt förekommande, och som gäller även i SLLs upphandling, är att grossisten ges möjlighet att erbjuda sina egna varumärken till landstinget inom avtalet. Många gånger är det i direkt konkurrens med de produkter som grossisten tillhandahåller från andra leverantörer.  Det innebär att grossisten har full insyn i alla sina konkurrenters produkter och priser medan de andra leverantörerna stoppas av prissekretess åt andra hållet. Det skapar en osund konkurrenssituation och frågan är hur förenlig den situationen är med konkurrenslagstiftningen.

Med dessa argument som bakgrund ser Swedish Medtech att grossistupphandlingar, som de är utformade idag, inte lämpar sig för hälso- och sjukvården. Vi uppmanar därför politiker och tjänstemän att se och tillämpa upphandling som ett strategiskt verktyg att utveckla verksamheten och därmed skapa en jämlik vård och omsorg där patienter får tillgång till produkter som bäst bidrar till en behandling av hög kvalitet. Detta är nödvändigt för att skapa den goda och kostnadseffektiva vård som vi alla önskar och förväntar oss.

Anna Lefevre Skjöldebrand, vd Swedish Medtech – branschorganisationen för de medicintekniska företagen i Sverige

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News