Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Upphandling

Misstagen i färdtjänsten kräver en nollvision

Upphandling av olika välfärdstjänster är förknippade med stora svårigheter för både upphandlaren och utföraren. Detta framkommer inte minst i massmediernas rapportering av hur misstag begås, som nu senast i granskningen av färdtjänsten. Men det är viktigt att sätta misstagen i relation till utförda tjänster och samtidigt försöka hitta relevanta lösningar på de enskilda fel som begås.

Publicerad: 12 mars 2014, 11:46

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

UpphandlingsarbeteFärdtjänst

Massmediernas rapportering om misstag inom äldrevården är en följetong. ”Allt var bättre förr”. Det var därför både intressant och upplysande att läsa Lena Melins kolumn i Aftonbladet (23/1-14). Antal ärenden som Lex Sara-anmäldes under ett år var 271, alltså mindre än en anmälan per kommun och år utslaget på alla landets kommuner. Och jämför vi hur äldre har det på äldreboende nu jämfört med 1990-talet är kvaliteten mycket högre. Utvecklingen har gått framåt med stormsteg. Om detta rapporteras det sällan.

Tyvärr blir det lätt övertoner i debatten om hur problemen ska lösas för brukarna, i de av massmedierna beskrivna fall. En osaklig debatt leder till att olika intressegrupper gör sig hörda och föreslår irrelevanta förslag som gör att den verkliga problematiken skyms, i många fall den mänskliga faktorn.

I dagarna har färdtjänsten nagelfarits. Massmedierna har rapporterat klagomål och uppgifter om att brukare har släppts av vid fel ställe, vilket är besvärande för samtliga inblandade. I Stockholms-, Göteborgs- och Malmöområdet har klagomålen ökat från 14 302 år 2008 till 26 002 år 2013. Under år 2012 och 2013 har 1 275 personer släppts av vid fel adress.

Varje enskilt fall är naturligtvis ett fall för mycket och kan få katastrofala följder för den som drabbas, vilket också skett. Samtidigt måste siffrorna ställas i relation till antal utförda uppdrag inom färdtjänsten. Under motsvarande period som misstagen ovan skedde utfördes mer än 9 000 000 färdtjänstresor per år, vilket innebär att 0,07 promille släpptes av vid fel adress och att klagomålen var 0,3 procent av utförda tjänster. Alltså 99,993 procent av avlämningarna skedde enligt plan och 99,7 procent klagar inte på färdtjänsten. Det är siffror att vara stolta över.

En förklaring som ofta anges är att upphandlarna är hänvisade att ta det ekonomiskt mest fördelaktiga budet för att få en upphandlad tjänst utförd. Detta får också visst stöd av ett TV-program om skolsnusket som lät en välrenommerad städare utföra en städning av en skola utifrån hur villkoren i upphandlingen såg ut. För att kunna räkna hem uppdraget företagsekonomiskt hann städaren inte genomföra sitt uppdrag. Ett klassrum, en korridor och fyra toaletter i skolan var tvungna att lämnas ostädade. Även städmaterialet lämnades otvättat. Upphandlarens krav på att spara skattepengar ledde i detta fall till sämre kvalitet.

Dessa problem handlar dock inte bara om upphandling av äldrevård, städtjänster och färdtjänst. All upphandlad verksamhet har samma problematik. Men att peka finger mot varandra löser inte problemen, tvärt om. Svenska Taxiförbundets åsikt är att samarbete krävs. Låt oss tillsammans jobba för en nollvision. Låt alla inblandade sätt sig tillsammans och diskutera hur vi ska nå detta mål. Vi uppmanar politiker, upphandlare, utförare och brukare att ta ett gemensamt ansvar för att förhindra enskilda tragedier i framtiden. Svenska Taxiförbundet tar gärna en framträdande roll i ett sådant samarbete.

Per Juth, förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev