Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Upphandling

Lyft upp upphandlingarna till ledningsgruppen

Kommuner och myndigheter bör inte vänta på enklare regler för upphandlingar. De kan själva bidra till att effektivisera upphandlingarna avsevärt. Det första de borde göra är att se till att frågor om upphandlingar blir en tydligare del av arbetet i ledningsgruppen, replikerar Frida Blommé.

Publicerad: 6 februari 2012, 06:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Upphandlingsarbete

SKL Kommentus VD Thomas Idermark med flera skrev i Dagens Samhälle den 4 januari om problematiken kring offentliga upphandlingar. Artikeln beskriver regelverket som krångligt och att det bidrar till en osäkerhet hos kommuner, landsting och myndigheter. Författarna menar även att det invecklade regelverket leder till många okynnesöverprövningar med i sin tur långa handläggningar och dyra rättsprocesser. Artikelförfattarnas slutsats är att det krävs nya och enklare upphandlingsprocesser samt en höjd direktupphandlingsgräns för en förenklad och förbättrad offentlig upphandling.

Men det finns också interna åtgärder som de offentliga organisationerna kan vidta för att förbättra sin upphandling och undvika de vanligaste misstagen. Kommuner och statliga myndigheter borde ge upphandlingsfrågan en större strategisk betydelse. Den enkät som upphandlingsutredningen genomförde tillsammans med SCB under 2011 riktad till upphandlade myndigheter och enheter visar på en dålig uppföljning av de tjänster som köps. Utredningen menar att detta ofta beror på en bristande förståelse för den offentliga upphandlingens strategiska betydelse.

En organisations förmåga att arbeta mer strategiskt med ett område är ofta starkt kopplat till att det representeras i ledningen. Om upphandlingsområdet lyfts upp på ledningsnivå ökas möjligheterna att planera och driva upphandlingen mer långsiktigt, såsom hanteringen av leverantörer, beställarorganisationens struktur samt riktlinjer för analys och uppföljning.

För att undersöka hur det ser ut i verkligheten vad gäller representation med en inköps- eller upphandlingsansvarig i ledningsgruppen inom den offentliga sektorn har PA Consulting Group därför tittat på de upphandlande myndigheter och enheter som under 2009 annonserade fler än 30 upphandlingar. Endast 4 stycken av dessa myndigheter och enheter har i dag en tydlig upphandling- eller inköpsroll representerad i ledningen.

Det har skett en förnyelse inom offentlig sektor där behovet av externa leverantörer och därmed behovet av upphandlingar har ökat. Ledningsgrupperna bör därför ta ett större ansvar och garantera att frågorna hanteras på en mer strategisk nivå. Vi på PA Consulting Group anser att hela synen på upphandling bör förnyas – både gällande regelverket men även hur upphandlingsfunktionen är organiserad.

Frida Blommé, Managementkonsult PA Consulting Group

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Upphandlingsarbete

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News