Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag13.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Upphandling

Långa LOU-processer gör inköpen svårplanerade

Många offentliga upphandlingar överklagas, vilket ställer till problem för myndigheter, kommuner och leverantörer. Men processerna fyller en funktion, det verkliga problemet är domstolarnas långa handläggningstider.

Publicerad: 17 oktober 2017, 13:20

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Staten och några hundra kommuner och landsting stod utan avtal för köp av PC under en längre tid då Kammarkollegiet tvingades vänta sju månader på ett


Ämnen i artikeln:

LOU

Regeringen har tillsatt ännu en upphandlingsutredning med advokat Anna Ulfsdotter Forssell som särskild utredare, ”Flexiblare och enklare regler för upphandlingar under EU:s tröskelvärden samt vissa överprövningsfrågor” (Dir 2017:69). Utredaren har bland annat fått i uppdrag att överväga vilka åtgärder som kan vidtas för att minska antalet överprövningsmål.

Den kanske största anledningen till att Sverige ligger i topp i den europeiska överprövningsstatistiken är att vi har, till skillnad från andra EU-länder, en långt gående offentlighetsprincip. Med hjälp av offentlighetsprincipen kan en förlorande leverantör begära ut alla anbud i en upphandling och granska konkurrenternas anbud i förhållande till kraven i förfrågningsunderlaget. Offentlighetsprincipens pris är således ett stort antal överprövningar men denna ordning har med största sannolikhet också haft en tillbakahållande effekt på korruption.

Att många upphandlingar begärs överprövade innebär problem för såväl vinnande leverantör som inte får börja leverera som för den aktuella myndigheten som har svårt att planera sin verksamhet. Svenskt Näringsliv anser därför att det finns sakliga skäl att se över regelverket.

Det största problemet med ett stort antal överprövningar är emellertid inte antalet i sig utan den långa handläggningstiden i domstol. I samband med en överprövning avstannar upphandlingsprocessen. Detta är ett reellt problem för både leverantörer och upphandlande myndigheter/enheter. När man inte vet när målet kan komma att avgöras är det svårt att planera verksamheten, kommer processen ta två månader eller två år? En myndighet måste kunna säkerställa leverans av en lång rad tjänster till medborgarna och företaget behöver kunna planera sina resurser. I flera EU-länder på kontinenten tar processen i första instans endast två eller tre veckor.

I direktiven poängteras att det inte ingår i uppdraget att överväga om handläggningen av upphandlingsmål bör koncentreras endast till vissa domstolar eller om man bör flytta handläggningen av målen från de allmänna förvaltningsdomstolarna. Tidsfaktorn är emellertid av så stor betydelse för leverantörerna och de upphandlande myndigheterna/enheterna att det är svårt att komma till ett rättvisande resultat utan att hänsyn även tas till var målen lämpligen bör avgöras.

Det är också den långsamma hanteringen i domstol som renderar samhället stora ekonomiska kostnader. Hur stora kostnaderna är vet vi inte men uppskattningsvis många hundra miljoner, kanske miljarder.

Man måste också ifrågasätta om det är rimligt att, som Kammarkollegiet behövde göra i statens PC-upphandling, vänta drygt sju månader på ett ”icke-prövningstillståndsbeslut” från Kammarrätten. Det ledde i sin tur till att staten och några hundra kommuner och landsting stod utan avtal för köp av PC under en längre tid. Att tillsätta ytterligare en utredning utan att ge utredaren i uppdrag att titta på de reella problemen leder inte utvecklingen framåt. Med korta handläggningstider i domstol skulle vi få färre överprövningsmål, färre mål om obligatorisk upphandlingsskadeavgift, stora ekonomiska besparingar och modigare inköpare.

Mot denna bakgrund borde regeringen ge utredningen i uppdrag att analysera hur processen i Sverige skulle kunna bedrivas snabbare och redovisa i det sammanhanget för- och nackdelar med att upphandlingsmålen koncentreras till vissa domstolar alternativt flyttas från förvaltningsdomstolarna till en helt ny instans. Med en sådan ordning skulle dessutom problemet med en divergerande rättspraxis försvinna.

Ellen Hausel Heldahl, upphandlingsexpert, Svenskt Näringsliv

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

LOU

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev