Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Upphandling

Kollektivavtal inte enda vägen till bra villkor

Kommunals Annelie Nordström föreslår ökade dialoger inför välfärdsupphandlingar. Det är ett positivt förslag, men samtalen måste breddas. Det är först då som man kan skapa förutsättningar för en utveckling mot sund kvalitetskonkurrens inom välfärdssektorn, replikerar Företagarna och Svenska Vård.

Publicerad: 30 januari 2015, 12:13

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

UpphandlingsarbeteKollektivavtal

REPLIK. I Dagens Samhälle (28/1) skriver Annelie Nordström, ordförande för Kommunal, om vikten av ökad dialog inför upphandlingar i välfärdssektorn. Det finns goda skäl till en sådan utveckling och initiativet är därför i sig positivt.

Kommunal förefaller dock anse att de naturliga dialogparterna att bjuda in till sådana samtal är arbetsmarknadens parter.

Arbetsmarknadens parter kan helt säkert ha värdefulla erfarenheter och goda idéer för att skapa bättre välfärdstjänster, men dialogen kan givetvis inte stanna vid enbart dem. Den måste breddas så att även branschorganisationer och organisationer som representerar såväl brukare som professioner inkluderas. Det är först när breda marknadsdialoger förs, som man kan skapa förutsättningar för en utveckling mot sund kvalitetskonkurrens inom välfärdssektorn.

I likhet med Kommunal anser vi att det är viktigt att säkerställa att aktörerna som bedriver verksamhet i välfärdssektorn är seriösa, betalar skatter och erbjuder sina anställda bra arbetsvillkor. Kommunal verkar dock sätta likhetstecken mellan goda arbetsvillkor och kollektivavtal.

Kollektivavtal är ett sätt att erbjuda bra villkor, men det utesluter inte att det även finns andra vägar att gå för att uppnå detta. Totalt sett är det omkring 60 procent av de små företagen i Sverige som saknar kollektivavtal. Även i välfärdssektorn saknar många små företag kollektivavtal. De flesta av dem har dock goda villkor för sina anställda och håller bra kvalitet i sin verksamhet.

Att indirekt ställa olika aktörer mot varandra gynnar inte utvecklingen av välfärdssektorn. Det är inkluderande dialog och fokus på kvalitet som är nyckeln till framgång.

Patrik Nilsson, chef för politik, analys och opinion på Företagarna

Dan Nilsson, förbundsdirektör branschorganisationen Svenska Vård

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News