Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Upphandling

Inköpare måste våga visa sig okunniga

Under 2014 avgjordes 3 565 domstolsmål om överprövningar av offentliga upphandlingar, ett nytt rekord. Bakom den siffran döljer sig stora kostnader både för samhället och för enskilda företag. Nu ligger det så kallade överprövningsbetänkandet hos regeringen men de grundläggande problemen – okunskap och bristande nyfikenhet – kan inte åtgärdas med lagstiftning.

Publicerad: 11 augusti 2015, 10:18

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Inköpsansvariga har sällan förkunskaper om den tjänst som ska handlas upp. Det är naturligt och skulle lätt kunna åtgärdas med nyfikenhet, dialog och research i ett tidigt skede.

Foto: Colourbox


Ämnen i artikeln:

UpphandlingsarbeteLOU

Varje år överprövas fler och fler offentliga upphandlingar. Ingen vet kostnaden för alla dessa processer och dröjsmål men med tanke på att det totala värdet på de offentliga upphandlingarna uppskattas till cirka 600 miljarder kronor, det vill säga cirka 15 procent av Sveriges BNP, så pratar vi om stora pengar. Alla dessa processer finansieras av samhället.

Jag är vd på ett företag med en tredjedel av omsättningen i uppdrag för kommuner, landsting och myndigheter. Vi har en lång erfarenhet av den offentliga upphandlingsprocessen. Tyvärr är det ofta i inköpsfunktionen det brister.

Inköpsansvariga har sällan förkunskaper om den tjänst som ska handlas upp. Det är naturligt och skulle lätt kunna åtgärdas med nyfikenhet, dialog och research i ett tidigt skede. Tyvärr händer det alldeles för sällan. Det är också vanligt att inköpsavdelningen struntar i intern expertis. När det gäller telefonisttjänster, som i vårt fall, så skulle organisationens egna telekom- och kommunikationsexperter kunna bidra till relevanta skall- och funktionskrav. Men många inköpsavdelningar väljer att köra sitt eget race.

Det är svårt, minst sagt, att formulera ett förfrågningsunderlag när man inte förstår sig på tjänsten. Tokiga frågor kan bara få tokiga svar. Därför blir offentliga upphandlingar ofta långvariga, dyra och ineffektiva. Det är inte heller konstigt att de blir överprövade.

Många inköpsavdelningar påstår att man inte får ha kontakt med tänkbara leverantörer innan en upphandling. Det stämmer inte. Tvärtom – informationsinhämtning är såklart helt lagligt och dessutom oerhört viktigt för att kvalitetssäkra upphandlingen och för att undvika strul och överprövning.

Hur når man då en förbättring? Jag har två enkla råd:

1. Inköpsansvariga bör lägga mer tid på att inhämta information innan upphandlingen inleds.

2. Involvera intern expertis i upphandlingen. Ofta finns rätt kunskap i organisationen.

Professionalitet är inte är detsamma som att vara expert på allt. En duktig inköpare är den som kan formulera rätt frågor och söka svar på dem, och det finns såklart många lysande exempel. Ett av dessa är Sveriges Radios Förvaltnings AB, som genomför tydliga och genomtänkta upphandlingar. Så borde det se ut betydligt oftare.

Roland Pihlström, vd Kalix Tele24

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

UpphandlingsarbeteLOU

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev