Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Upphandling

Hyrcyklar tillbaka – efter fyra års upphandlingsstrul

Publicerad: 17 augusti 2021, 13:06

Nästa år kan Stockholmare, precis som i Malmö, cykla runt på hyrcyklar.

Foto: Malmö stad

Våren 2022 kommer hyrcyklarna tillbaka till Stockholm. Efter flera överklaganden har upphandlingen till sist vunnit laga kraft.


Ämnen i artikeln:

TrafikElcyklar

Det var 2019 som Stockholms stad upphandlade ett system med el- och lådcyklar för uthyrning. Upphandlingen har överklagats i flera omgångar, både av bolaget Marfina, som nu till sist får uppdraget, och av Voi/UiP som först tilldelades kontraktet.

LÄS MER: Process försenar hyrcyklar

LÄS MER: Överklaganden försenar cykelsatsning igen 

Avtalet beräknas vara värt 400 miljoner kronor över sju år.

Senast Stockholms stad hade ett avtal om hyrcyklar var 2018, då Clear Channels City Bikes gick att hyra. Det kontraktet sades upp, och upphandlingsstrulet gör att Stockholm får klara sig i sammanlagt fyra år utan hyrcyklar på gatorna – för först i april nästa år placeras de första 1 000 elcyklarna och 25 lådcyklarna ut. 

Planen är att fler cyklar ska komma på plats efterhand för att våren 2023 omfatta drygt 5 000 vanliga cyklar och 125 lådcyklar. Samtliga cyklar är eldrivna.so

Hyrcyklarna ska finansieras av dem som använder dem, samt av reklam som sköts av Marfinas underleverantör Clear Channel. Att använda en cykel kommer att kosta från 10 kronor för ett dygn till 149 kronor för ett år.

Den senaste tiden har elsparkcyklarna i Stockholm fått mycket kritik för hur de parkeras på trottoarer och andra ställen där de är i vägen. Hyrcykelsystemet kommer dock att bygga på fasta parkeringsplatser som ska placeras ut över hela staden. 

LÄS MER: Jönköpings villkor för sparkcykelföretag väcker intresse 

 

Åsa Nilsson

Reporter

an@dagenssamhalle.se

Ämnen i artikeln:

TrafikElcyklar

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News