Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Upphandling

Föråldrade upphandlingar hindrar medborgarnära e-tjänster

IT i offentlig sektor omsätter ungefär 40 miljarder varje år. De senaste åren har både teknik och leveranssätt tagit ett rejält språng framåt för att bättre motsvara användarnas krav på kostnadseffektiva IT-tjänster som fokuserar på nytta - se bara på det stora utbudet av så kallade molntjänster. Men ett föråldrat och inflexibelt upphandlings-förfarande inom ramen för LOU (Lagen om offentlig upphandling) gör tyvärr att offentlig sektor går miste om de bästa och mest kostnadseffektiva tjänsterna - med medborgarna som de stora förlorarna.

Publicerad: 21 maj 2011, 15:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

LOU hänger inte med i it-utveckligen, anser debattören.

Foto: Colourbox


Ämnen i artikeln:

ItLOU

Till stor del beror detta resursslöseri på okunskap. Det är bara nyligen som IT som tjänst i allmänhet och molntjänster i synnerhet verkligen kunnat leva upp till löftena om flexibilitet, funktionalitet, kostnad och säkerhet. Många offentliga upphandlare har helt enkelt inte hängt med, i alla fall inte när det gäller lite mer komplext IT-stöd.

Problemet är kanske mest tydligt när kommunerna ska upphandla verksamhetssystem. Jag vågar påstå att långt över hälften av dessa upphandlingar är fast i ett gammalt tankesätt, där själva förfrågningsunderlaget förutsätter att kommunens egen IT-avdelning ska drifta systemet på egna servrar i egen miljö. På så sätt diskvalificeras automatiskt moderna tjänster där applikation och drift är del av ett enda paket, t ex i form av en molnleverans. Därmed tvingas IT-leverantörerna offerera gamla lösningar, vilket på sikt hämmar kommunernas möjligheter att leva upp till myndigheternas krav på medborgarnära e-tjänster.

I den privata sektorn styrs upphandlingarna inte av samma strikta regelverk, varför leverantörerna fritt kan föreslå den mest lämpliga lösningen, även om den inte är exakt vad som efterfrågats från början. Men även i offentliga upphandlingar, inom ramen för LOU, är det faktiskt möjligt att öka flexibiliteten och öppna upp för moderna tjänster. Det handlar bara om att utforma underlaget lite annorlunda.

Ett exempel på en framsynt upphandling är Umeå kommuns nyligen avslutade av ett partnerskap för att införa moderna e-tjänster i socialtjänsten. Här hade verksamhetsledningen redan från början identifierat att de ville involvera samtliga berörda - brukare, myndighet och utförare - i ärendeflödet för socialtjänsten och dragit slutsatsen att systemstöd i form av en tjänst var bästa lösningen. Dessutom konstaterade man att det inte var en traditionell leverantör man behövde, utan en partner som kunde ge stöd i vidareutvecklingen av nya tjänster på den nya plattformen. Detta styrde upphandlingsförfrågan som utformades med medborgarnas och socialtjänstens behov i centrum - inte tekniken.

Med en stor andel av medborgarna på webben, bättre möjligheter till integration av system och en smidig leverans i molnet finns alla möjligheter för den offentliga sektorn att dra stor nytta av IT för att effektivisera och modernisera sitt arbete och samtidigt ge bättre service. Det är dags att man slutar diskvalificera molntjänster i sina upphandlingar. Annars finns stor risk att den offentliga sektorn går miste om möjligheten till ett modernt IT-stöd.

Anders Heland, VD Affärsområde Kommuner och informationssäkerhet, Pulsen AB

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

ItLOU

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News