Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Upphandling

Absurt att bara se till pris vid upphandlingar

Problemet med dagens upphandlingar i kommuner och landsting är att hänsyn i huvudsak tas till pris i stället för funktionalitet som oftast får en mindre betydelse, eller värre ingen alls.

Publicerad: 30 oktober 2015, 09:55

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

I stället för att köpa städning i ett visst antal minuter bör man köpa städning efter hur väl den håller rent.


Ämnen i artikeln:

Upphandlingskriterier

”Suck, vi måste upphandla”. Denna känsla och attityd till offentlig upphandling är förödande och leder till sämre varor och bristande kvalitet på tjänster för kommuninvånare, patienter, äldre, de som behöver stöd och hjälp samt de som är sjuka.

Inköp i kommunen eller inom sjukvården i regionen kommer att bli så bra eller dåligt som det kan bli beroende på hur inköpen görs och vilket stöd processen och upphandlaren har av ledningen.

Varje år görs inköp på våra myndigheter och i kommuner och landsting av varor, tjänster och entreprenader i olika former till värden på cirka 800 miljarder per år inom ramen för regelverket offentlig upphandling.

Det går aldrig att skylla dåliga varor och tjänster på upphandlingsreglerna. Det handlar om att inköp är ett hantverk som behöver göras på rätt sätt.

Beställningen, innehållet i den och att inköpen följs upp är viktiga delar som tillsammans ger en kvalitativ vara och tjänst. Inköp ska skapa största möjliga nytta och kvalitet för varje skattekrona och så görs inte i dag.

Problemet med dagens inköp är att kommuner huvudsakligen tar hänsyn till pris i stället för funktionalitet som oftast får en mindre betydelse, eller värre ingen alls, i upphandlingen.

På grund av dessa brister blir det ibland fel på den beställning som kommunen och landstinget gör till sina verksamheter. Städning kan mätas i nivå av rent, det vill säga ska det vara nivå A, B, C,D eller i hur många minuter något får ta.

Det är ett helt absurt sätt att beställa på. I stället bör man beställa städ som förebygger exempelvis smittspridning och infektioner. Hur det sedan går till är upp till leverantören.

Att beställa en resa från punkt A till B för äldre, personer i behov av stöd och hjälp och patienter, är mer än bara en resa. Det spelar roll om Sture, 87, blir avsläppt nere vid grinden och ska hasa sig fram till trappan eller om han blir avsläppt vid entrén och får hjälp upp för trappan.

Det spelar roll för en lyckad dialys eller strokebehandling hur trött patienten är. Rehabilitering kostar på och om kraften gått åt till en lång tröttande resa så kommer inte sjukvården och patienten att nå resultat i form av ett tillfrisknande.

Därför ska leverantören svara på hur uppgiften ska lösas.

Detta handlar främst om enskilda människors livskvalitet och väl använda skattekronor. Det är genom att låta leverantörer inom LOU och LOV (Lagen om valfrihet) beskriva hur de kommer att leverera som kommuner och landsting får svar på hur bemötandet av kunden kommer att vara, hur servicen blir och hur leverantören löser situationer och uppgifter.

Ann-Charlotte Hammar Johnsson, riksdagsledamot (M)

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Upphandlingskriterier

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev