Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kommunal ekonomi

Valfrihet och konkurrens skapar kvalitet i välfärden

Ägarformerna inom välfärden är inte det väsentliga. Kvaliteten och möjligheten att kunna välja – men också välja bort, är det centrala för dem som brukar tjänsterna.

Publicerad: 24 april 2012, 05:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Kvalitet

Vi måste ständigt arbeta för att säkra och förbättra kvaliteten i välfärden. En viktig förutsättning är att ha ett öppet och sunt företagsklimat med valfrihet, tillgänglighet och konkurrens där både offentliga och privata aktörer tillåts utveckla välfärden. Efter att Socialdemokraterna länge har vacklat i frågan välkomnar vi nu att socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven ger klart besked. Glädjande nog verkar vi vara överens om att valfrihet och konkurrens bidrar till bättre välfärd.

Efter att välfärdssektorerna öppnades för konkurrens har utvecklingen varit positiv både vad gäller nyetableringar av välfärdsföretag och nyanställningar. Mellan 2000 och 2008 ökade antalet anställda i privata välfärdsföretag med nästan 80 procent, från 90 000 till 160 000. I en studie från Entreprenörskapsforum noterar forskare att antalet företag inom vård och omsorg ökat med 10 000 sedan 1990-talets början.

69 500 nya jobb har de privata företagen inom vård, skola och omsorg skapat under 2000-talet. Det är över 20 000 fler jobb än vad som har tillkommit i hela den offentliga sektorn inom samma branscher och tidsperiod. I dagarna publicerade Stockholms Handelskammare en välfärdsrapport som visar att med dagens tillväxttakt kommer den privata vårdmarknaden år 2060 att omsätta 500 miljarder kronor.

Valfriheten och konkurrensen har inneburit att fler människor nu ägnar sina arbetsdagar åt att fundera på hur vården, omsorgen och utbildningen kan bli bättre och attraktivare för dem som brukar tjänsterna. När exempelvis elever och föräldrar själva får välja skola – och inte blir dirigerade av politiker – måste skolorna konkurrera genom att vara duktiga, eller genom att erbjuda en särskild profil. Det leder till positiva effekter när man kan välja, eller välja bort. Företag och verksamheter måste utvecklas och leverera kvalitet för att stå sig i konkurrensen.

I Sverige finns det gott om exempel på hur välfärdsföretag på ett mycket konkret sätt utvecklat och förbättrat välfärden. Ett företagsexempel är Mama Mia, en kvinno- och barnhälsomottagning. Mama Mias koncept är att erbjuda individanpassad vård och omsorg under ett och samma tak. Företaget startades 1988 av barnmorskan Christina Wahlström och är i dag Skandinaviens största privata kvinno- och barnhälsomottagning. Det finns flera exempel på verksamheter som likt Mama Mia drivs med mer hjärta än plånbok.

Det är viktigt att våga se brister i välfärden och utveckla politiken därefter, utan att ägna sig åt nostalgiskt tillbakablickande. Kvaliteten är viktigast och vi anser att valfrihet, tillgänglighet och konkurrens är bidragande faktorer för att uppnå detta.

Jonas Jacobsson Gjörtler, riksdagsledamot (M)

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Kvalitet

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev