Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kommunal ekonomi

Underskott för ambulansflyget – regionerna kan tvingas skjuta till mer pengar

Publicerad: 7 november 2022, 09:34

KSA äger egna jetplan och har egna piloter anställda.

Foto: Adam Ihse/TT

Barnsjukdomarna för regionernas eget nystartade flygbolag fortsätter. Nu visar det sig att budgeten för 2022 inte håller och att en krisplan behövs, skriver Dagens Nyheter.

Ämnen i artikeln:

AmbulanssjukvårdFlygtrafik

Åsa Nilsson

an@dagenssamhalle.se


I år startade kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg (KSA) sina flygningar. Bolaget ägs gemensamt av landets alla regioner. Men innan det första verksamhetsåret ens är slut visar det sig att varken intäkter eller utgifter håller budget, skriver DN.

Färre flygtimmar än beräknat har beställts och dessutom är inte kostnader för visst underhåll inräknat i budgeten. Detta gör att prognosen för 2022 visar på ett minusresultat på 56 miljoner kronor.

Nu ska en plan för att hantera underskottet tas fram. I protokollet från styrelsemötet i oktober står det att det är orealistiskt att ta hem underskottet under 2022 eller 2023. I stället är alternativen att återställa underskottet under tre år, eller genom medlemsbidrag – det vill säga att regionerna skjuter till mer pengar. 

Åtgärder för att få ekonomin i balans ska diskuteras på ett medlemssamråd i veckan och på ett extra förbundsfullmäktige i december.

Regionernas flygbolag har stött på många problem genom åren. Många har förespråkat upphandlat flyg i stället för att äga egna plan, starten för flygningarna har försenats flera gånger, det har varit problem med flygningarna tidigare i år och regionerna har fått förskottsbetala flygtimmar för att lösa flygbolagets likviditet. 

 

 

 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev