Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag11.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kommunal ekonomi

Släck ned reklamen för alkohol för gott

Svenska folket vill inte se alkoholreklam, företag inom alkoholindustrin bryter mot de regler och lagar som faktiskt finns och vi dränks varje dag i alkoholreklam för ett värde av miljontals kronor. Så frågan är nu, när ska vi släcka ner alkoholreklamen?

Publicerad: 4 februari 2015, 09:27

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Alkoholreklamen har fördubblats på fem år.


Ämnen i artikeln:

AlkoholFolkhälsoarbete

REPLIK. Alkohol är den nya tobaken. Det är ett sätt att sammanfatta den politiska utvecklingen på alkoholområdet de senaste åren. Parallellen är inte helt ologisk då det i båda fallen handlar om varor som av många ses som något njutningsfullt och som hamnar i det svåra gränslandet mellan individens egna val och den sammanvägda hälsan och ekonomin för samhället i stort.

Faktum kvarstår dock att både alkohol och tobak skadar individer och kostar samhället stora belopp varje år och att en ansvarsfull politik syftar till att minimera de skadorna.

Som Sven Andréasson och Magnus Jägerskog skrev i sin debattartikel Vi betalar ett högt pris för alkoholreklamen i Dagens Samhälle den 2 februari så är investeringarna i alkoholreklamen uppe i rekordnivåer. Att det är kontroversiellt och leder till starka reaktioner är sunt då vi vet att reklam trissar upp konsumtionen bland unga och som bieffekt stärks alkoholnormen. Tobaksreklam är förbjuden av en anledning och i det ljuset är det orimligt att investeringarna i alkoholreklam har mer än fördubblats på fem år.

Därför har vårt fokus i flera år varit att begränsa alkoholreklamen. 2011 anmälde vi programbolag som sänder alkoholreklam i svenska tv-kanaler från Storbritannien, trots att alkoholreklam i tv är förbjudet i svensk lag. Där har Myndigheten för radio och tv drivit en process som inom några månader kan leda till ett stopp för den reklamen. Vi drev alkoholstörningsjouren under 2014 där allmänheten uppmuntrades att anmäla alkoholreklam till Konsumentverket.

Något som ledde till en ökning i antalet anmälningar med 800 procent under kampanjperioden jämfört med samma period året innan. Nu de närmaste veckorna syns vi på centralstationer i Malmö, Göteborg och Stockholm med budskapet ”Nu släcker vi ner alkoholreklamen”.

För det är dags nu. Svenska folket vill inte se alkoholreklam, företag inom alkoholindustrin bryter mot de regler och lagar som faktiskt finns och vi dränks varje dag i alkoholreklam för ett värde av 3,77 miljoner kronor. Det finns en stabil uppbackning kring att begränsningar eller förbud mot alkoholreklam är en effektiv åtgärd för att minska alkoholens skadeverkningar.

Både WHO och Världsbanken har i strategier och rapporter kring icke smittsamma sjukdomar lyft förbud mot alkoholreklam som en effektiv åtgärd och vi har i Sverige en tradition av att föra en politik där vi vill satsa våra gemensamma resurser på annat än att bekosta alkoholens baksidor.

Så frågan är nu, när ska vi släcka ner alkoholreklamen?

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

AlkoholFolkhälsoarbete

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev