Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kommunal ekonomi

Oseriösa taxiåkare kostar miljarder

Oseriösa taxiåkare struntar i trafikreglerna, skinnar kunder, fifflar med skatten och fuskar till sig bidrag. Detta skapar en skev konkurrens, dåligt anseende för taxi- och turistnäringen och är ett ekonomiskt svinn för staten.

Publicerad: 4 november 2011, 10:47

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

För taxibranschen är polisens tillkortakommanden ett högst påtagligt problem, skriver Taxiförbundets Lennart Hamnered och Thomas Winskog.

Foto: Colourbox


Ämnen i artikeln:

TaxibranschenPolisen

Vi har inte tid med så mycket byråkrati. Det är åtgärder vi behöver”, säger Stockholms länspolismästare Carin Götblad i Dagens Samhälle (27/10), vilket är svårt att inte hålla med om. För taxibranschen är polisens tillkortakommanden ett högst påtagligt problem.

Oseriösa taxiåkare struntar i trafik-reglerna, skinnar kunder, fifflar med skatten och fuskar till sig bidrag. Detta bidrar starkt till en skev konkurrens, dåligt anseende för taxi- och turistnäringen och är ett ekonomiskt svinn för staten. Enligt Skatteverket står den svarta omsättningen i taxibranschen för upp till två miljarder kronor årligen. Det motsvarar cirka en miljard kronor i uteblivna skatter och avgifter – varje år!

När taxibranschen avreglerades år 1990 utlovades en mer intensifierad tillsyn. Så har definitivt inte skett.

Bevakningen och kontrollen av taxitrafiken sköts idag av trafikpolisen på länsnivå. Det innebär i praktiken att ordningen i trafiken hanteras av 21 länsvisa stuprör där den ena organisationen inte har kontroll över, eller intresse av, vad den andra gör. Dessutom är trafikpolisens arbete avgränsat till kontorstid. Det är inte precis den tiden på dygnet som merparten av de oseriösa taxiförarna är ute och bryter mot lagen utan påföljd.

Visserligen görs undantag vid planerade tillslag som då kan ske utanför kontorstid. Men dessa är ovanliga och oftast genomförda under kort tid inom ett litet avgränsat område. Därtill är polisens kunskap om taxibranschen mycket låg. Idag finns enbart ett fåtal särskilt utbildade och engagerade poliser i varje län med uttalat uppdrag att kontrollera taxibilarna (dessa ska ha all heder för sitt arbete i kraftig uppförsbacke).

En effekt av den bristande tillsynen är att huvudmännen för landets stationer, flyg- och båtterminaler inte kan acceptera detta missförhållande. För att hålla de oseriösa taxiföretagen utanför tvingas huvudmännen till fysiska ombyggnader. För att finansiera dessa påförs de seriösa taxiföretagen olika former av terminalavgifter. Därmed får taxiföretagen och kunderna betala för myndigheternas bristande tillsyn och kontroll.

Det här får inte fortsätta, nu krävs aktiv handling av regeringen:

Omorganisera polisverksamheten
Se över polisens verksamhet och organisera den på motsvarande sätt som redan har gjorts i till exempel Skatteverket, där de lokala skatteförvaltningarna har skrotats och ersatts av en nationell organisation. Få upp antalet trafikpoliser och kraftsamla på kompetenta, bättre fungerande grupper som jobbar med yrkestrafiken och taxiproblematiken på heltid.

Förbättra Skatteverkets möjligheter att granska taxiföretagen
Inför ett obligatoriskt sparande av ekonomidata från taxametrarna i lokala redovisningscentraler. Det är en enkel och billig metod och används redan av merparten av taxiföretagen. Skatteverket får bättre möjligheter att granska samtliga taxiföretags redovisning, vilket ger staten ett tillskott på 1 miljard kronor i skatter och avgifter varje år.

Svenska Taxiförbundet har tagit en ledande roll för att motverka brottslighet och hävda en jämlik konkurrens i branschen. Men myndigheternas obefintliga tillsyn har öppnat oceaner av möjligheter för individer med rymligt samvete. Nu måste regeringen ta sitt ansvar och snabbt genomföra nämnda förbättringar. Att inte genomföra dem gagnar bara den oseriösa taxiverksamheten.

Lennart Hamnered mfl, Förbundsordförande Svenska Taxiförbundet

Thomas Winskog, Förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

TaxibranschenPolisen

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev