Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kommunal ekonomi

Hårt tryck på energirådgivningen – varannan kommun vädjar om stödpengar

Publicerad: 26 september 2022, 08:14

Nästan hälften av kommunerna har ansökt om mer pengar för att hantera trycket på energirådgivningen.

Foto: Fredrik Sandberg /TT

Efterfrågan på energirådgivning skenar och i många av Sveriges kommuner läggs samtalsförfrågningar på hög. Nu ber nästan hälften av kommunerna om mer pengar för att hantera rådgivningen, inför en vinter som kan bli ekonomiskt tuff för många hushåll.
– Många är mer eller mindre desperata, säger Jon Andersson, enhetschef på hållbarhetsenheten i Lunds kommun.

Ämnen i artikeln:

EnergikrisenEnergiEkonomiRegion SkåneEnergieffektiviseringSenaste nytt

JD


Att elpriserna skenar märks hos kommunernas energirådgivning. Inte minst i Skåneregionen har samtalen till den kommunala rådgivningen drastiskt skjutit i höjden, i takt med en växande oro för höga energikostnader. 

Enligt Anna Mattsson, utvecklingsledare på Energikontoret Skåne, ökade antalet samtal till energirådgivningen med 300 procent i augusti, jämför med året innan. 

Vidare gäller nu på flera håll i regionen två till tre veckors väntetid för att över huvud taget få kontakt med en rådgivare.

– Förut fick man tag i dem mer eller mindre direkt men nu får de i princip samla förfrågningar på hög. Så har vi aldrig haft det innan, säger Anna Mattsson. 

Tjänsten är kostnadsfri, opartisk och drivs i kommunernas regi med stöd av Energimyndigheten, men i kölvattnet av energikrisen har det blivit tydligt att många är hårt pressade. 

Och enligt Energimyndigheten har nu nästan hälften (46 procent) av kommunerna ansökt om utökat stöd för att hantera en skenande efterfrågan. För den grundläggande energi- och klimatrådgivningen delas nästan 90 miljoner kronor ut till kommunerna. Det utökade stödet som nu ska beslutas om uppgår till ungefär 22 miljoner kronor.

Jon Andersson, enhetschef Lunds kommun.

Foto: Lunds kommun

En av kommunerna som ansökt om förstärkning är Lund, där man från januari till september 2022 har tagit emot 500 rådgivningssamtal, jämfört med 250 samtal på hela förra året. 

– Vi har nästan tre veckors handläggningstid för att hinna ifatt med alla ärenden. Många som ringer är mer eller mindre desperata, säger Jon Andersson, enhetschef på hållbarhetsenheten i Lunds kommun. 

Samtal från människor som lever på marginalen kan komma att måsta lotsas vidare till skuldrådgivningen.

– Vi har upparbetat kanaler eftersom vi tror att det kommer behövas under hösten och vintern, säger Jon Andersson. 

För hans avdelning, som även agerar rådgivare för Lomma, Kävlinge, Svedala och Staffanstorp kommun, skulle ett utökat ekonomiskt stöd i första hand gå till att skala upp personalstyrkan. 

LÄS MER: Agenda 2030: ”Jag skulle önska att det finns statliga team som stöttade kommunerna”

Anna Mattsson, utvecklingsledare Skåne region.

Foto: Region Skåne

Men enligt Anna Mattsson på Energikontoret Skåne är ett beviljat stöd ingen garanti för att man faktiskt kan hitta rätt kompetens. 

– Det är inte lätt att vara energirådgivare. Det är ett brett område och nu är det också folk som ringer in som är oroliga. Det ställer krav på att det är en erfaren person som svarar och som kan bemöta det. 

Unikt för Skåne är att många frågor kommer från människor med gasuppvärmning, säger Jon Andersson. 

– Gas är inte så vanligt i resten av landet och i debatten på nationell nivå har det varit tydligt att elkunder ska kompenseras för höga elpriser. Men när det gäller gas har det inte alls varit lika tydligt.

Läs mer: 

Hela listan: Så ligger din kommun till med Agenda 2030 – faktorerna som avgör om ni lyckas 

Attack mot uranförbud väcker liv i död fråga: ”Dags att sätta ner foten”

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev