Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kommunal ekonomi

Batterifabrik i Göteborg ger 3 000 nya jobb

Publicerad: 4 februari 2022, 08:54

Tusentals jobb och en investering på miljarder har stått på spel i dragkampen om Volvo Cars och Northvolts samägda batterifabrik.

Foto: Volvo Cars

Dragkampen om batterifabriken är över. Volvo Cars och Northvolt väljer att bygga sin nya gemensamma batterifabrik i Torslanda i Göteborg – vilket innebär minst 3 000 nya jobb till staden.


Ämnen i artikeln:

Västra GötalandsregionenNäringslivetNäringslivsklimat

– Vi valde Göteborg på grund av infrastrukturen, logistik, närheten till Volvofabriken, tillgång till fosilfri el och kompetens i regionen, säger Javier Varela, global fabrikschef på Volvo Cars på dagens presskonferens.

Tusentals jobb och en investering på miljarder har stått på spel i dragkampen om Volvo Cars och Northvolts samägda batterifabrik. Många städer har varit sugna men beslutet har landat på Göteborg och Torslanda.

Bygget av fabriken – intill Volvos slutmonteringsfabrik – inleds nästa år, enligt ett pressmeddelande. Den ska producera battericeller särskilt utvecklade för att användas i nästa generation elbilar från Volvo och Polestar. 2025 ska den stå klar och kunna inleda verksamheten.

Volvo Cars och Northvolt investerar 30 miljarder kronor i fabriken.

– Fabriken kommer att utvecklas efter lärdomar från fabriken i Skellefteå. Det kommer att bli förbättringar och anpassningar. Men vi börjar inte från början, säger Peter Carlsson, Peter Carlsson, medgrundare och vd för Northvolt.

– Att etablera denna gigafabrik i Göteborg är ett avgörande steg, både för att fortsätta att transformera en av de mest dynamiska fordonsregionerna i världen, och för att bli den ledande globala leverantören av hållbara batterier, enligt Peter Carlsson.

Förutom de omkring 3 000 nya direktanställningarna väntas den indirekta effekten bli tusentals ytterligare jobb i regionen.

Beskedet välkomnas av Västra Götalandsregionen.

– Etableringen här är ett kvitto på att vårt regionala utvecklingsuppdrag ger effekt och gör Västra Götaland till ett föredöme för elektrifiering och omställning till ett hållbart och konkurrenskraftigt samhälle, säger Johnny Magnusson, regionstyrelsens ordförande i Västra Götalandsregionen.

Även näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) instämmer i kören av positiva röster. Han menar att platsen på västkusten blir ett strategiskt viktigt komplement till den tidigare anläggningen i norr.

– Med en batterifabrik i Skellefteå kommer vi långt. Men vi kommer dubbelt så långt med en fabrik i Göteborg, för då får vi plötsligt en hel ekonomi runt batteritillverkning. Det är exakt det vi behöver, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

Regionen bidrar med 45 miljoner kronor för etablering av ett utbildningscentrum för industriell omställning och 25 miljoner kronor per år i fyra år till ett program för forskning, utveckling och utbildning till stöd för transportsektorns elektrifiering.

– Vi har länge bekymrat oss för hur omställningen till elektromobilitet ska se ut, och vad det innebär för arbetsmarknaden här i Västsverige. Det säger sig själv att våra stora motorfabriker för förbränningsmotorer inte kommer att ha lika mycket att göra åren framöver, säger Johnny Magnusson.

Den stora utmaningen blir att få fram den personal som efterfrågas på kort tid.

– Vi har arbetat länge med utbildningar inom elektromobilitet. Och vi får intensifiera det arbetet tillsammans med industrin, säger Johnny Magnusson.

Han tycker det är naturligt att fabriken slut landar här.

– Ska man karakterisera Västra Götaland i Sverige så är det fordonsindustrins hemland. Så det är väl inte så konstigt att det är lockande att finnas just här. Sedan handlar det om logistik. Att komma till den ort där man monterar fordonen är logistiskt riktigt.

/TT 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev