Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kommunal ekonomi

Alla vinner när svensk färdtjänst styrs från Afrika

Svenska resenärer kan numera komma att ringa till ett kontaktcenter i Senegals huvudstad Dakar när de bokar färdtjänst. Det är en lösning som alla tjänar på. Därför är Östgötatrafikens lokaliseringskrav på sin beställningscentral ett olyckligt krav som strider mot principer om likabehandling och frihandel, anser Björn Falk, vd Samres AB.

Publicerad: 28 januari 2014, 13:22

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

UpphandlingskriterierFärdtjänst

Nu är det lite på mode att lyfta fram potentialen i Afrika söder om Sahara och uppmärksamma kontinentens framgångsfaktorer som ökad tillväxt, en ung arbetsför befolkning och snabb teknisk utveckling. Knappt en vecka går utan en tidningsartikel eller investerarkonferens om det nya Afrika. För företag som Samres, som gått från tal till handling och varit verksamt med ett kontaktcenter i Senegals huvudstad Dakar sedan 2012, är detta mycket välkommet.

Samres affärsidé är att organisera anropsstyrd trafik, som färdtjänst och sjukresor, på uppdrag av offentliga huvudmän. Det är till våra kontaktcenter resenärer ringer när de behöver färdtjänst, sjukresa eller liknande. Med hjälp av modern teknik och bra utbildning kan vi tillhandahålla högkvalitativa tjänster oavsett var i världen vi befinner oss. Samres har goda erfarenheter av tidigare etableringar av kontaktcenter i Estland och Moldavien. Det senare besöktes hösten 2012 av handelsminister Ewa Björling, som visade stort intresse och insikt om hur globaliseringen påverkat även tjänstesektorn. Nu hoppas vi att vår etablering i Dakar får motsvarande besök.

Samma insikt som regeringens finns dessvärre inte alltid på lokal nivå. Ett exempel på det är Östgötatrafiken som förra året införde ett lokaliseringskrav i upphandlingen av beställningscentral. Ett krav som direkt strider mot principer om likabehandling, frihandel och fri rörlighet över gränserna.

Vi valde inte Afrika av idealistiska skäl. Inte heller blundade vi för svårigheterna. Vi visste att Senegal var mindre utvecklat och arbetskraften ovan att tillhandahålla tjänster som uppfyller högt ställda kvalitetskrav i en nordisk välfärdsstat. Men tidigt såg vi också ett nytt Afrika växa fram där IT och engagerade medarbetare gjorde det möjligt för kontinenten att ta ett språng in i den moderna världen. Vi valde just Senegal på grund av väl fungerande teknik och infrastruktur, politisk stabilitet och tillgång till kvalificerad arbetskraft.

I dag kan vi se tillbaka på två framgångsrika år i Senegal. Vår personal har vuxit från 22 till 55, och ytterligare 17 är i utbildning. Personalen är högutbildad, flerspråkig och motiverad. Genom vår investering har vi skapat nya arbetstillfällen i landet med löner som ligger högt över Senegals genomsnitt. I Moldavien tjänar en anställd på Samres två och en halv gång mer än en gymnasielärare. Därmed bidrar vår personal till att sprida mer tillväxt i den inhemska ekonomin. Och Samres kan i sin tur erbjuda svenska kunder högkvalitativ service. En win-win situation. Skall Afrika långsiktigt resa sig behöver kontinentens länder klara av att skapa produktiv sysselsättning i investeringar som klarar marknadens lönsamhetskrav.

I Sverige talas det ofta om Afrika som ny exportmarknad. Då bortser man från att handel handlar om både export och import. Vår investering i Senegal visar hur Afrika kan exportera tjänsteproduktion som Sverige kan importera. Inga blir gladare än vi om vi får många efterföljare. Afrika sjuder av tillväxt och ambition att utvecklas. En företagsledare vet att sådana psykologiska faktorer kan vara väl så viktiga för att verksamheten skall fungera. Visst erbjuder det nya Afrika svenska företag många nya affärsmöjligheter. Men skall det bli resultat handlar det om att handla mer och prata mindre.

Björn Falk, vd Samres AB

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News