Nyhet
Flygtrafik
14 september 2020 kl 14:56

Swedavia: ”Inte affärsmässigt driva Bromma”

I en ny rapport till Näringsdepartementet säger bolaget att det inte är lönsamt att driva vidare Bromma flygplats. Näringsminister Ibrahim Baylan menar att ”det är bra att man vänder på varje sten.” Stockholms finansborgarråd Anna König Jerlmyr kräver att Arlanda byggs ut.

Den långa striden om Bromma flygplats ser nu ut att gå mot sitt slut. Swedavia, det statliga bolag som driver tio större flygplatser i Sverige, ger nu klart besked till regeringen.

Coronakrisen har slagit så hårt mot flyget att det inte längre finns något behov av att ha Bromma flygplats kvar. Även om flygandet börjar komma i gång i liten omfattning räknar Swedavia med att det tar lång tid innan flygbranschen har återhämtat sig.

I dag lämnade Swedavia fram sin rapport till Näringsdepartementet där de slår fast att det inte längre är lönsamt att driva Bromma flygplats.

– Swedavias bedömning är att det, givet den nya marknadssituationen, inte längre är affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare och att en konsolidering av flygtrafiken i Stockholmsregionen till Stockholm Arlanda Airport är möjlig, säger Åke Svensson, styrelseordförande i Swedavia och påpekar att en förtida avveckling är ett politiskt beslut.

I rapporten skriver Swedavia vidare att även om de långsiktiga konsekvenserna av pandemin är osäkra talar mycket för att morgondagens flygmarknad kommer att se mycket annorlunda ut än gårdagens.

– Flygmarknaden befinner sig i en kris som saknar motstycke. Bromma kommer sannolikt att ha ett kapacitetsöverskott på grund av låga trafikvolymer under lång tid framöver, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia. 

– Kostnaden för det skulle i förlängningen komma att bäras av resenärer och redan sargade flygbolag, vilket vi inte bedömer är möjligt, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia.

Med den bakgrunden bedömer Swedavia att Bromma inte kommer kunna vara kvar som flygplats efter 2038, då det nuvarande arrendeavtalet med Stockholms stad löper ut.

Stockholms finansborgarråd Anna König Jerlmyr (M) tolkar beskedet som ett första steg mot en avveckling, och menar att det gör frågan om en kapacitetsökning på Arlanda flygplats högaktuell.

– Regeringen måste nu ge Trafikverket ett tydligt uppdrag om att en tredje parallellrullbana och stärkta förbindelser med tåg och väg till Arlanda ska finnas med i nationell plan, säger Anna König Jerlmyr (M)

– Arlanda finns i dag inte med som objekt i Trafikverkets uppdrag till nationell plan, men måste omedelbart tillföras då huvudstadsregionens konkurrenskraft står på spel.

Anna König Jerlmyrs partikollega Irene Svenonius, Moderaternas gruppledare i Region Stockholm:

– Stockholm behöver Bromma flygplats och vi kan inte äventyra vår konkurrenskraft när vi nu behöver samla alla krafter för omstarten av vår ekonomi, säger Irene Svenonius.

– Detta är ett dåligt besked för tillväxten, jobben och Stockholmsregionen. Nu lyfts även fokus på behovet av långsiktig framtidsplan för hur flyget i Stockholmsregionen ska utvecklas.

Vänsterpartiet välkomnar beskedet, och kommer till nästa möte med Stockholm stads kommunstyrelse föreslå att förhandlingar om att säga upp avtalet inleds omedelbart.

– Nu är det guldläge för en nedläggning av flygplatsen, det finns helt enkelt inga argument för att ha den kvar. Den är negativ både för klimatet, bostadsbyggandet i regionen och dessutom inte är lönsam för de som driver den, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

Clara Lindblom vill till skillnad från Swedavia och Anna König Jerlmyr inte se en vidare utbyggnad av Arlanda.

– Jag har förståelse för att Swedavia driver en utbyggnad av Arlanda eftersom deras verksamhet är flyg. Men med hänsyn till klimatförändringarna är det inte möjligt och det måste politikerna ta ansvar för. Utredningar har dessutom visat att det är fullt möjligt för Arlanda att ta över trafiken från Bromma utan att bygga ut, säger Clara Lindblom.

Socialdemokraterna i Stockholms stad upprepar sitt krav på att flygplatsen läggs ned och att det byggs bostäder på flygplatsområdet. 

– Vi har ju länge drivit på för att lägga ner Bromma och bygga 30 000 bostäder där, det skulle bli en helt ny stadsdel, Bromma parkstad. Men hittills har den politiska majoriteten i Stockholm sagt bestämt nej till det, säger Karin Wanngård, oppositionsborgarråd (S).

Näringsminister Ibrahim Baylan (S) välkomnar konsekvensanalysen:

– Jag tycker det är bra att man vänder på varje sten. Vi ska komma ihåg att vi är mitt i en pandemi som ingen vet hur länge den kommer att pågå, säger han till TT.

 

Det här är en nyhetstext från Dagens Samhälle. Dagens Samhälle står oberoende från organisationer, partier, religioner och särintressen. Vi värnar pressetikens regler, det kritiska tänkandet och konsekvensneutraliteten. Det vi publicerar ska vara sant, bekräftat och präglas av kvalitet och trovärdighet.

Publicerad: 14 september 2020 kl 14:56