Upphandling

SL storsatsar på nya digitala system

Storstockholms Lokaltrafik (SL) lägger stor kraft på digitalisering. Nu söker bolaget en it-leverantör som ska ta hand om allt från it-drift och support till nätverksdrift och it-säkerhet. Vinnaren av jättekontraktet avslöjas innan året är slut.

Storstockholms Lokaltrafik (SL) är landets klart största kommun- eller landstingsägda bolag, med en omsättning på 20 miljarder kronor per år och dagligen runt 800 000 resenärer på bland annat bussar, tunnelbanor och pendeltåg.

För att matcha resenärernas digitala förväntningar bygger SL sedan en tid upp en gemensam it-avdelning, något som tidigare inte fanns. Bolaget planerar även utveckling av bland annat ett nytt digitalt biljettsystem som bygger på resenärernas digitala identifikation.

I förlängningen kan det också handla om att utveckla till exempel appar som ser hur resenärer rör sig för att personalisera deras reseupplevelser, köp av resor med mobilen där flera transportoperatörer är inblandade och smarta lösningar som ser var till exempel bussar och tåg befinner sig.

Ett avgörande steg på vägen mot att bli ett digitalt lokal-trafikbolag är att hitta en långsiktig it-partner som kan ta hand om it-drift, support, arbetsplatser, datalagring, it-säkerhet, nätverk och applikationer.

– Vi ska trygga grundplattan i hela vårt system för att få en säker och tillförlitlig systemdrift för att skapa digitala förutsättningar och innovation. Det är ett mycket viktigt kontrakt för oss, som ett fundament för hela vår verksamhet, säger Tomas Källberg, it-driftschef på SL.

Tanken är att upphandlingen av leverantör ska vara klar innan avtalet med den nuvarande, Evry, löper ut vid årsskiftet 2019. Att avtalet med Evry förlängs är också en möjlighet.

– Vi är inne i en fas där vi utvärderar de anbud vi har fått in, säger Jonna Enerskog, upphandlingsledare för projektet.

– Vi har utgått från vår egen värdering av det som ska upphandlas och bedömer att kontraktet kommer att vara värt miljardbelopp under avtalstiden.

Att SL söker något mer än bara en leverantör kommer att ge flera fördelar, bedömer Tomas Källberg.

– Vi vill kroka arm med en partner för att vinna flexibilitet och följsamhet. Det blir samverkan i stället för att bara köpa något enligt ett avtal som man sedan prickar av, säger han.

– Då kan vi ta del av vår leverantörs innovationer och nya lösningar, och de lär sig våra behov. Vår egen personal måste kunna föra en fruktsam dialog med det bolag vi väljer. Det är hårt fokus på samarbete i upphandlingen.

För att ett partnerskap ska bli attraktivt kommer ett avtal att skrivas som löper i fyra år med möjlighet till förlängning i två år i taget, det vill säga totalt tio år.

– Med den avtalstiden räknar vi med att kunna skörda frukterna av ett nära samarbete med en leverantör, säger Jonna Enerskog.

Upphandlingen görs enligt Lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF), som skapar utrymme för mer förhandling med en framtida leverantör. Och det har tagit tid. Förstudier sattes i gång 2013/2014. Förra året gick man ut till leverantörerna. Nu, ett och ett halvt år senare, görs utvärderingarna.

– Ja, vi har en långsiktig målbild. Men sedan gäller det att hålla avtalet aktivt och planera för framtida lösningar så att vi vinner den nytta vi vill ha, säger Tomas Källberg.

Det här är en nyhetstext från Dagens Samhälle. Dagens Samhälle står oberoende från organisationer, partier, religioner och särintressen. Vi värnar pressetikens regler, det kritiska tänkandet och konsekvensneutraliteten. Det vi publicerar ska vara sant, bekräftat och präglas av kvalitet och trovärdighet.