Nyhet
Klimat
16 oktober 2019 kl 06:00

Så flyger svenska kommuner

Alla större kommuner reglerar när flyg får användas. Men vissa policyer är så luddiga att det är oklart vad som gäller.

I en ny undersökning från nätverket Schyst resande, som fackliga och ideella organisationer står bakom, har Sveriges 20 största kommuner tillfrågats om hur deras resepolicyer ser ut.

– Kommunernas val av transportsätt och konferensanläggningar har stor betydelse för en hållbar utveckling, säger Helena Myrman, projektledare på Schyst resande.

Alla de 18 kommuner som svarat på enkäten har resepolicyer som tar hänsyn till miljö och klimat.

Men bara sex av dem ställer krav på arbetsvillkor. Det vill säga krav på att exempelvis anlita researrangörer, hotell och restauranger som har  kollektivavtal.

– Det finns ett stort engagemang bland kommunerna för miljömässigt hållbara resor. Men engagemanget för socialt och ekonomiskt hållbara resor är betydligt svalare, säger Helena Myrman.

Vad beror detta på?

– Det talas mer om miljö i den allmänna debatten. Kunskapen om social och ekonomisk hållbarhet är lägre.

Bara fem kommuner har skrivningar om restriktioner kring alkohol på tjänsteresor, och blott två policyer uttalar att det är förbjudet för anställda att köpa sex under tjänsteresor.

Det kan dock finnas naturliga förklaringar till de uteblivna kraven. Så här skriver Helsingborgs stad i enkäten:

”För alkohol eller sexuella tjänster så finns det inte med någon skrivelse i resepolicyn. Under arbetstid gäller så klart stadens alkoholpolicy och att följa svenska lagar.”

Att många kommuner sällan har med krav på arbetsvillkor kan också bero på att deras reseriktlinjer bara gäller transportsätt, inte exempelvis val av hotell och konferensanläggningar.

Samtliga tillfrågade kommuner tar upp frågan om när anställda får flyga eller inte. Men villkoren för när flyg får användas skiljer sig stort.

Resepolicyn för Göteborg och Malmö klargör att flyg bara får göras om sträckan är längre än 50 mil. Andra kommuner skriver att flyg endast får användas ”i undantagsfall”, ”när synnerliga skäl finns” eller när ”det inte är rimligt att använda något annat sätt”.

Dessa oprecisa villkor kan vara problematiska, menar Helena Myrman.

– Risken med sådana luddiga formuleringar är att det blir upp till var och en att göra en bedömning om man ska ta flyget eller till exempel tåget.

Några andra intressanta resultat i undersökningen:

  • Alla kommuner har en policy även för transportsätt vid kortare sträckor. Där uppmanas de anställda ofta att överväga om resan ens behöver göras eller om det går att använda sig av Skype.
  • Lund, Gävle och Helsingborg har som mål att bli helt fossilbränslefria till år 2020. Andra kommuner har lösare formulerade mål, som att ”tjänsteresorna ska bli mer klimatsmarta”.
  • Flera kommuner tillämpar någon form av klimatkompensation vid flygresor. Helsingborg har till exempel en klimatkompensation på 50 procent av biljettpriset vid flygresor.
Fakta
Detta är Schyst resande

Nätverket Schyst resande arbetar för hållbart resande, både privat och i tjänsten. Bakom nätverket står Unionen, Childhood, Fair Action, Hotell- och Restaurangfacket, IOGT-NTO-rörelsen, RealStars och Union to Union.

 

Det här är en nyhetstext från Dagens Samhälle. Dagens Samhälle står oberoende från organisationer, partier, religioner och särintressen. Vi värnar pressetikens regler, det kritiska tänkandet och konsekvensneutraliteten. Det vi publicerar ska vara sant, bekräftat och präglas av kvalitet och trovärdighet.

Publicerad: 16 oktober 2019 kl 06:00
Uppdaterad: 18 oktober 2019 kl 10:04

Skribent