Nyhet
Arbete
20 maj 2019 kl 10:13

Övar bemötande i virtuell verklighet

Situationerna är påhittade, men stressen de skapar är på riktigt. I en virtuell verklighet tränar personal i Mölndals kommun sig i att lugna ned hotfulla personer.

In genom socialförvaltningens entré kliver en storvuxen och arg man. ”Peter” har inte fått sitt försörjningsstöd och nu vill han omedelbart träffa sin handläggare. Han är envis, påstridig och aggressiv.

– Han är obehaglig. Man får verkligen sitt tålamod prövat. Jag har lyckats prata med honom tills han vänt sig om och gått, men jag har också upplevt hur han slagit handen i glasrutan mellan oss, säger Ann-Britt Uddgren, enhetschef på social- och arbetsmarknadsförvaltningen i Mölndal.

”Peter” är en avatar, alltså en datoranimerad visualisering av en person. Men för den som tar på sig VR-hjälmen är ”Peter” högst påtaglig. VR står för virtual reality, virtuell verklighet, och den som har VR-glasögon på sig kliver in i en annan, tredimensionell värld.

Den världen kommer alla anställda på social- och arbetsmarknadsförvaltningen i Mölndal att få gå in i, från och med i höst. Just nu finslipas det virtuella mötet med den ilskne ”Peter” i samarbete med beteendevetaren Maria Bauer.

Maria Bauer har i många år arbetat med konflikthantering och utbildat och handlett personal inom vård och omsorg, socialt arbete, kriminalvården och rättsväsendet. Tillsammans med socionomen och kriminologen Axel Fors har hon utvecklat den virtuella simulatorn. Den gör det möjligt för personer som riskerar att utsättas för våld och hot att öva sig i realistiska situationer.

– Det blir verkligt. Då får man ny kunskap om hur man reagerar och agerar under stress. För hur mycket man än har tränat konflikthantering så påverkar stress och rädsla vår förmåga att fatta beslut, säger Maria Bauer.

”Peter” kliver in i en avbild av Mölndals social- och arbetsmarknadsförvaltnings reception. Den som har VR-hjälmen på sig står där och tar emot besökare. Precis som på riktigt. Och i verkligheten händer det att missnöjda och stridslystna personer öser sin ilska över personalen i receptionen.

Nu ska de få möjlighet att praktiskt öva sig i ett bemötande som fungerar och inte förvärrar en redan spänd situation.

– Det är bra att få veta mer om hur man själv reagerar och kunna träna sig i vad man ska säga, säger enhetschefen Ann-Britt Uddgren.

Helst ska personalen klara att lugna ned en arg besökare utan att behöva tillkalla väktare.

– Då är det viktigt att själv hålla sig lugn, säger Ann-Britt Uddgren.

Förvaltningen utvecklar nu ytterligare en övningssituation. Ett hembesök, då personalen kommer hem till en ensamstående mamma med ett litet barn och oväntat konfronteras med en uppretad man, som vägrar att gå därifrån.

– Vi hoppas att övningarna ska leda till att personalen känner sig tryggare och mer förberedd inför obehagliga uppdrag, säger Ann-Britt Uddgren.

Maria Bauer poängterar att lyckad konflikthantering handlar om att bli medveten om sina egna reaktioner och kunna kontrollera dem. I den virtuella världen går det att träna på samma situation gång på gång, pröva olika vägar och se vart de leder.

– Det blir en positiv inlärning. Det är lätt att mest minnas sina misslyckanden, men här tränas man i att agera på ett sätt som får ”Peter” att lugna sig, säger Maria Bauer.

Hon tycker att den virtuella verkligheten blir realistisk på ett sätt som rollspel sällan blir.

– Vi mäter pulsen och kan konstatera att den går upp.

Tekniken ska även testas av Sundsvalls kommun, så nu skapas en virtuell avbild av ett gruppboende för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Där kan det lätt uppstå konflikter kopplade till kommunikationssvårigheter.

Utvecklingen av träningssimulatorn har delfinansierats av den statliga innovationsmyndigheten Vinnova. Användningen och resultaten kommer att studeras av forskare.

Det här är en nyhetstext från Dagens Samhälle. Dagens Samhälle står oberoende från organisationer, partier, religioner och särintressen. Vi värnar pressetikens regler, det kritiska tänkandet och konsekvensneutraliteten. Det vi publicerar ska vara sant, bekräftat och präglas av kvalitet och trovärdighet.

Publicerad: 20 maj 2019 kl 10:13
Uppdaterad: 10 juli 2019 kl 10:21

Skribent