Massivt stöd för Bromma flygplats

Bromma flygplats får inte försvinna, är det entydiga budskapet från landets ledande kommunpolitiker. Hela åtta av tio kommuntoppar säger i DS omfattande enkät nej till en stängning av flygplatsen. Det här är en fråga för hela Sverige, inte en Stockholmsfråga, framhåller många.

På den borgerliga sidan är motståndet kompakt mot att flygplatsen försvinner. Samtliga som svarar i Dagens Samhälles enkät säger nej till nedläggning.

Men också bland socialdemokrater är opinionen stark för att bevara Bromma. Drygt två av tre S-märkta kommunstyrelseordförande säger nej till stängning.

Debatten har gått het i hela landet efter uppgörelsen mellan de nya styrande partierna i Stockholms stad – S, V, MP och Fi. Avveckling av Bromma flygplats senast till år 2022 är den linje de kommit överens om. I stället ska bostäder byggas.

Reaktionerna kom snabbt. Från näringslivet, från Stockholms Handelskammare, från kommunalråd ute i landet. Många varnar för färre jobb och brutna förbindelser.

Och redan debatten i sig ställer till skada, enligt Åke Svensson (S), regionstyrelsens ordförande på Gotland. Han ser tecken på att företag börjat tveka redan nu och befarar att många jobb går förlorade på Gotland om möjligheten att pendla minskar.

– Att det behövs fler bostäder i Stockholm är uppenbart, men Stockholm kan inte lösa sin bostadskris på övriga Sveriges bekostnad, säger han. 

Många kommunalråd understryker i sina svar att en stängning av Bromma flygplats är en nationell angelägenhet, inte en Stockholmsfråga.

– Bromma är inte Stockholms utan landsbygdens flygplats, säger Åke Carlson (C), ks-ordförande i Uppvidinge.

– Ett dråpslag för vårt näringsliv! Konsekvenserna för oss i Norrland blir förödande, säger Ewa Lindstrand (S), ks-ordförande i Timrå.

– Växjö kan tappa 1 500 jobb rakt av – till att börja med, hävdar Bo Frank (M), ks-ordförande i Växjö.

Just sysselsättningen har lyfts fram av Stockholms Handelskammare. 24 000 jobb hotas, enligt deras beräkningar. Dels i Stockholm, dels i de kommuner som har flygförbindelser till Bromma. Rapporten har fått stort genomslag.

Det handlar verkligen om jobb som försvinner, inte bara att de omfördelas, enligt Handelskammarens näringspolitiska expert Anna Wersäll. 

– Lönsamheten för exempelvis ett gotländskt företag kan bygga på att de har låga kostnader i Visby. De kanske inte klarar kostnadsläget i Stockholm, och då blir alternativet att lägga ner.

Dagens Samhälles enkät ger en lite annan bild. Drygt 7 av 10 ks-ordförande svarar att sysselsättningen påverkas ”ganska lite” eller ”inte alls”.

Däremot bedömer nästan hälften att Bromma flygplats har stor betydelse för deras kommuner. Ännu fler har själva flugit till eller från Bromma under det senaste året. 

Läget just nu i frågan om Brommas framtid är att majoriteten i Stockholms stad är på väg med en ansökan till regeringen om att få diskutera möjligheten att bygga bostäder på Bromma med en statlig förhandlingsperson.

Stockholms stad äger marken, statliga Swedavia driver flygplatsen. Gällande avtal löper ut 2038.

Den politiska viljan hos S, V, MP och Fi uttrycks tydligt i deras överenskommelse. Bromma flygplats ”ska avvecklas”. Flygplatsen ”utgör i dag ett hinder för Stockholms utveckling”.

Staden ska ”verka för att området där Bromma flygplats i dag ligger ställs om till stadsutvecklingsområde med bostäder senast 2022.”

Men Brommafrågan har nu också lyfts i riksdagen. En majoritet i trafikutskottet (de borgerliga och SD) säger nej till en statlig förhandlingsperson. Ärendet kommer upp i kammaren i december. Regeringen är dock inte bunden av det beslut som tas.

Från majoriteten i Stockholm framhålls att flygkapaciteten i Stockholm kan upprätthållas också om Bromma försvinner (se artikel här intill). 

I första hand Arlanda, och delvis Skavsta, kan ta över trafiken, är argumentet.

Är det möjligt? Nej, säger Ulf Wallin, pressansvarig på Swedavia som driver både Bromma och Arlanda och åtta andra flygplatser i landet.

– Bromma och Arlanda är typiska peak-flygplatser. Man flyger mycket på morgonen mellan halv sju och nio, och på eftermiddagen från halv fyra till sex. 

Arlanda har kapacitet för 84 starter och landningar i timmen och utnyttjar 75. En marginal behövs om något oförutsett inträffar. Bromma klarar 23 flygrörelser i timmen. Läggs de ihop blir det 98 flygrörelser i timmen – en omöjlighet, konstaterar Ulf Wallin.

– Det skulle ta minst 12–15 år att öka Arlandas kapacitet så mycket att man kan ta över Brommas flyg.

Att Arlanda totalt sett ses som en betydligt viktigare flygplats än Bromma i landets kommuner framgår av DS enkät. Vilken är viktigast? Arlanda, svarar 50 procent. Bromma, säger 18 procent.

Men hälften av kommunalråden betraktar Bromma antingen som en lika viktig flygplats som Arlanda eller som den viktigaste.

Mer material i tidningen. Beställ en gratis prenumeration här.

Fakta
Så svarade politikerna

Det här är en nyhetstext från Dagens Samhälle. Dagens Samhälle står oberoende från organisationer, partier, religioner och särintressen. Vi värnar pressetikens regler, det kritiska tänkandet och konsekvensneutraliteten. Det vi publicerar ska vara sant, bekräftat och präglas av kvalitet och trovärdighet.