Nyhet
På nytt jobb
25 oktober 2019 kl 06:00

Krånglet ska bort – hon förenklar Helsingborg

Smarta problemlösningar och smidigare kommunkontakter är målet för Sveriges första krångelombudsman, Malin Johnsson.

 

Förenkling är hett. Näringsminister Ibrahim Baylan åker på ”förenklingsturné” bland landets småföretagare, debattens vågor går höga kring regeltrassel och ineffektiva myndighetsprocesser, och nyligen beslöt Karlstads kommunstyrelse att införa funktionen krångelombudsman.

Men Helsingborgs stad hann före; där är Malin Johnsson sedan den 1 oktober på plats i samma funktion.

Har ni fajtats om att komma först?
– Nja, vårt beslut togs redan i februari så jag tror att idén kommer härifrån och sedan har våra politiker kanske inspirerat sina partikamrater uppe i Karlstad. Vilket är jättekul! Och jag tror att det här kommer att sprida sig till fler kommuner. Jag har fått mycket tummar upp och kommentarer typ ”varför har inte alla det här?” på Linkedin.”

Du ska ”avkrånglifiera” sådant som upplevs onödigt besvärligt, men vad får du för befogenheter? Du kan ju knappast ändra lagstiftningen?
– Nej, men det kan finnas situationer där kommunen vill jobba för att påverka lagstiftningen om vi tycker att den försvårar för oss att skapa bra lösningar. Och även om vi kanske inte kan möta behoven fullt ut kan det finnas detaljer som går att fixa, småsaker vi kan göra för att möta dem lite bättre. Så det är inte svart eller vitt.

Krångelombudsmannen ska ta hjälp av näringslivet och invånarna – på vilket sätt?
– De får lämna in förslag på sådant de tycker inte fungerar, och så ägnar vi våra utvecklingsresurser åt att lösa problemen. Det betyder att vi kommer att jobba mer med rätt saker ur ett invånarperspektiv. Vilket inte alltid är samma saker som vi själva tycker att vi är dåliga på.

Vad för slags åtgärder kan det handla om?
– Allt från att förenkla ett formulär, en e-tjänst eller en blankett till större frågor där vi måste starta hela utvecklingsprojekt. Det är ju ganska vanligt att den verksamhet där problemet blir synligt tar till en quick fix, medan det som orsakat krånglet finns någon helt annanstans i organisationen. När vi nu börjar titta på helhetsperspektivet tror jag att vi kan få till smartare lösningar.

Människor är ju vanedjur – finns det inte risk för konflikter med andra kommunanställda om krångelombudsmannen föreslår förändringar i deras sätt att arbeta?
– Jo, det här kan vara utmanande för hela organisationen. Det kommer att krävas mycket mod! Jag tror inte vi hade vågat ta det här initiativet för tio år sedan, då hade vi fortfarande väldigt mycket kvar att jobba med. Men nu har vi kommit så pass lång i Helsingborg, blivit Årets kvalitetskommun och fått andra fina utmärkelser, så nu behöver vi hjälp att hitta det där krånglet som vi själva inte upptäckt än. 

– Men den här funktionen är inte bara tänkt att utmana, utan också att stödja genom att få ihop folk från olika delar av organisationen för att fokusera på ett problem. Kanske kan ett formulär på skol- och fritidsförvaltningen förbättras genom en åtgärd på stadsbyggnadsförvaltningen? Då kan jag fungera som en länk däremellan.

Har du fått in några krångliga ärenden än?
– Ja! En fyra fem stycken ungefär. De är alldeles nyinkomna, men så mycket kan jag säga att de handlar om krångel inom skolan och förskolan.

Fakta
Mitt cv. Malin Johnsson

Nytt jobb: Krångelombudsman i Helsingborgs stad.
Ålder: 45 år.
Yrkesbakgrund: Kommunikatör och projektledare. Jobbat i Helsingborgs stad sedan 2006, de senaste åren med utveckling av kommunens service och bemötande.
Drivkraft: ”Förbättringar och förenklingar.”
Intressen: ”Vårt gamla hus från 1909 som vi håller på och renoverar och aldrig någonsin blir färdiga med.”
Dold talang: ”Kan göra eskimåsvängar med min havskajak. Fast frågar du mina kollegor skulle de nog svara att envishet är en talang jag har.”

 

Det här är en nyhetstext från Dagens Samhälle. Dagens Samhälle står oberoende från organisationer, partier, religioner och särintressen. Vi värnar pressetikens regler, det kritiska tänkandet och konsekvensneutraliteten. Det vi publicerar ska vara sant, bekräftat och präglas av kvalitet och trovärdighet.