Han tog Morakniven till Mellanöstern

Irakiern Bashar ­Mustafa tog chansen när Mora kommun och några före­tag ville visa de asylsökande hur den lokala arbetsmarknaden ser ut. Efter två månader blev han Moraknivs försäljningschef för Mellan­östern och Afrika.

Mora tillhör de kommuner i landet där en oväntat hög andel flyktingar fått jobb genom åren. När man väger in hur länge flyktingarna bott i kommunen, vilken utbildningsnivå de har och hur den lokala arbetsmarknaden ser ut visar det sig att flyktingarna i Mora varit överraskande lyckosamma på arbetsmarknaden. 

Det går inte att säkert utröna vilka åtgärder som är viktigast för att uppnå ett lyckat lokalt integrationsarbete – men det står alldeles klart att Moras solskenshistoria med Bashar Mustafa inte hade ägt rum om inte kommunen och företagen tagit initiativet att aktivera de asylsökande på förläggningen.

– Även om det är oklart om flyktingarna får stanna i landet tyckte vi att det kunde vara en poäng att visa dem vad det är för jobb som skulle kunna bli aktuella längre fram, säger Åke Nyström på integrationsenheten.

Så i våras hyrde de ett par bussar och gjorde besök på några utvalda arbetsplatser. Ett av företagen bakom initia­tivet var Morakniv. 

– Vi ville göra vår del för att hjälpa dessa människor att komma in i samhället. De kan ju inte sitta på Gesundas flyktingförläggning och titta på Siljan i två år. Därtill fanns det chans för oss att hitta framtida medarbetare, säger vd Henk Noback. 

Men inte ens i sin vildaste fantasi kunde han föreställa sig vad som därefter skulle hända. Företaget erbjöd sig att ta in två praktikanter, en i produktionen och en på kontoret. Kravet var att de skulle tala flytande engelska. 

Bashar Mustafa fick praktikplatsen på kontoret. I Bagdad hade han arbetat som projektledare inom affärs­utveckling. Efter ett par veckor kom han med ett förslag till företagsledningen:

– Jag berättade för dem att jag såg en stor potential för knivarna i Mellanöstern. Och frågade om jag kunde få översätta produktkatalogen till arabiska och själv söka efter kunder i regionen.

Han fick grönt ljus. Där­efter gick det snabbt. 

Tidigare hade företaget bara sålt för någon miljon om året till en kund i Saudiarabien. Sedan Bashar Mustafa började som försäljningschef i somras har företaget sålt knivar till 26 kunder i 22 länder i Mellan­östern och Afrika – till ett värde av nära 5 miljoner kronor. 

– Bashar har lyckats med något som vi aldrig hade klarat. Han behärskar inte bara språket, han känner till kulturen också, säger Henk Noback.

Bland annat har Bashar fått kontakt med i en tv-kock i Libanon som har två miljoner följare på Facebook och vars program sänds i tre arabiska kanaler. Hon kommer förmodligen att lansera Mora­-knivar i sitt program. 

– Tack vare Bashar ser vi helt nya affärsmöjligheter i den här regionen, säger Henk Noback, som uppmanar andra företag och kommuner att bli mer aktiva i kontakterna med nyanlända.

Bashar Mustafa har fått fast anställning, trots att han ännu inte fått besked om uppehållstillstånd.

– Jag hoppas kunna bo kvar här i Mora med min fru och min lilla dotter. Vi trivs här. En dag vill jag tillbaka till Irak för att vara med och bygga upp landet, men det lär dröja, säger han.

Läs mer: Här får flyktingar jobb

Läs mer: Oklart vilka metoder som fungerar

Det här är en nyhetstext från Dagens Samhälle. Dagens Samhälle står oberoende från organisationer, partier, religioner och särintressen. Vi värnar pressetikens regler, det kritiska tänkandet och konsekvensneutraliteten. Det vi publicerar ska vara sant, bekräftat och präglas av kvalitet och trovärdighet.