Demokrati

EU-medborgare höjer rösten för flygskatt

Ligger en europeisk flygskatt i korten? Flera svenska kandidater i EU-parlamentsvalet driver frågan. Och ett medborgarinitiativ samlar just nu röster för att pressa EU-kommissionen att agera.

Trots att flyget är en av de snabbast ökande källorna till utsläpp av koldioxid gynnas branschen av skatteförmåner. Det konstaterar ett nytt medborgarinitiativ, som EU-kommissionen accepterade på Valborgsmässoafton. Flyget i Europa är befriat från både moms och skatt på flygbränslet.

Medborgarinitiativ är ett verktyg för direktdemokrati på EU-nivå. Det har tio år på nacken. Om minst en miljon EU-medborgare från minst sju länder kräver någonting, ska EU-kommissionen analysera frågan grundligt och fundera på ny lagstiftning.

Det första medborgarinitiativ som lyckades skrapa ihop en mille krävde rent dricksvatten till alla. Det må vara en ickefråga i den rika delen av Europa, men är ingen självklarhet i fattiga romska byar i Öst- och Centraleuropa.

Dricksvattenuppropet väckte viss munterhet när det begav sig. Visst reglerar EU vattenkvalitet, till exempel vilka kemikalier som får komma i kontakt med dricksvatten. Sociala frågor som tillgång till vatten är dock knappast en fråga för EU.

Men skrattet fastnade i halsen. EU-kommissionen kofotade faktiskt in en paragraf om tillgång till dricksvatten när det var dags att fräscha upp det 20 år gamla dricksvattendirektivet – ett lagförslag som just nu ligger på lagstiftarnas bord. Faktum är att EU-kommissionen tar intryck av medborgarinitiativen.

För att ett medborgarinitiativ ska bli verklighet måste det handla om någonting som EU, enligt fördragen, får syssla med. Den kontrollen har flygskatteuppropet nu passerat. Därmed registreras petitionen officiellt på kommissionens hemsida den 10 maj och har ett år på sig att samla ihop underskrifterna.

Lyckas man, måste EU-kommissionen föreslå en europeisk flygskatt eller motivera varför man inte gör det.

Flygskatt är på mångas läppar i Europa. Inför EU-valet driver både Miljöpartiet och Liberalerna frågan, även om de är vaga på punkten om exakt hur en sådan skatt skulle utformas.

EU-kommissionen både kan och får föreslå harmoniserade skatter i EU-länderna. Men varje skattebeslut på EU-nivå kräver enhällighet mellan de 28 EU-länderna – varje land har vetorätt. Därför blir det nästan alltid stopp.

I politiskt känsliga frågor är EU-skatter inte en framkomlig väg, eftersom den mest motsträviga och senfärdiga regeringen har vetorätt att stoppa någonting även om alla andra EU-regeringar vill tuta och köra.

Flera EU-länder har redan infört nationella flygskatter i form av en avgift på biljettpriset, bland annat Sverige. När man flyger tur och retur mellan Stockholm och Göteborg tar staten upp skatt två gånger. Flyger man från Stockholm till New York beskattas bara utresan.

Flygtrafiken mellan Europas länder regleras genom ett spindelnät av bilaterala avtal. Den svenska statsministern skulle alltså kunna lyfta luren till sin danska kollega och föreslå att de slopar de ömsesidiga bränsleskatteundantag på rutterna mellan länderna, och att de två tillsammans försöker övertyga sina statsministerkollegor i Europa att hänga på.

Det är just detta som just nu verkar bubbla i EU-grytan: frivilliga överenskommelser mellan villiga EU-länder. Sådana överenskommelser rundar problemet med vetorätten mot gemensamma EU-skatter.

Nederländernas regering har nyligen föreslagit att alla EU-länder ska införa någon form av flygskatt, antingen på bränsle, på passagerare (biljettpriset) eller på avgångar. Och landets finansminister har bjudit in finansminister Magdalena Andersson och hennes europeiska kollegor till en flygskattekonferens i Haag i juni för att diskutera frågan.

Kanske snackar några EU-regeringar där ihop sig om skatter, utan att ta omvägen om en bindande EU-lag. Kanske lägger EU-kommissionen om ett drygt år fram ett lagförslag om europeisk flygskatt för alla. Kanske händer ingenting av detta.

I vilket fall lär pressen från medborgarna, i form av en paneuropeisk petition om flygbränsleskatt, bidra till att frågan inte försvinner från Europas högsta politiska nivå.

Fakta

Heta:

  • EU-skatter. Apropå flygskatt: Nyhetsbyrån Agence Europe har finkammat de europeiska partifamiljernas valmanifest inför EU-valet och konstaterar att nästan alla driver olika skattefrågor. Skatt på finansiella transaktioner, digital beskattning och gemensam bolagsskattebas är några vallöften.
  • Vox. För första gången sedan Francodiktaturen har ett högerextremt parti tagit plats i Spaniens parlament. Nystartade Vox fick 10 procent på en politik mot katalansk separatism, invandring och kvinnors och hbtq-personers rättigheter.
  • Östutvidgningen 15 år. EU firar 15-årsjubileet av den hittills största EU-utvidgningen. Tio länder, varav åtta från forna Sovjetblocket, blev medlemmar i unionen den 1 maj 2014.
  • Leonardo da Vinci. Ett annat jubileum är 500-årsdagen av Leonardo da Vincis död. De fransk-italienska festligheterna till universalgeniets minne drogs in i den pågående diplomatiska dispyten mellan ländernas regeringar, som började i ett bråk om migranter på Medelhavet. Italienska politiker anklagar fransmännen för att appropriera italienaren da Vinci, som tillbringade sina sista tre levnadsår i Frankrike.

Kalla:

  • EPP:s framtid. Ungerns premiärminister Viktor Orbán hintade i förra veckan att hans parti Fidesz kan lämna den konservativa partigruppen EPP – EU-parlamentets största – och gå med i den ytterhögerallians som Italiens Matteo Salvini håller på att bygga. EPP är delat mellan partier som vill samarbeta med mittenpartigrupper och andra som vill samarbeta med ytterhögern. En spänning som riskerar att splittra partigruppen.

 

 

Det här är en nyhetstext från Dagens Samhälle. Dagens Samhälle står oberoende från organisationer, partier, religioner och särintressen. Vi värnar pressetikens regler, det kritiska tänkandet och konsekvensneutraliteten. Det vi publicerar ska vara sant, bekräftat och präglas av kvalitet och trovärdighet.