Nyhet
Karriär
13 september 2019 kl 10:51

Elevkoordinatorer frigör tid för lärarna

Vid bråk på rasten eller när en elev inte kommer till skolan. Då rycker elevkoordinator Linn Källman Rama in.

Brunnsåkerskolan i Halmstad har inför höstterminen anställt tre elevkoordinator inom ramen för ett ettårigt kommunalt projekt.

En elevkoordinator är en person med högskoleutbildning inom till exempel pedagogik eller beteendevetenskap, som ska stimulera elevernas lärande, mående och utveckling.

Detta frigör tid som gör att läraren kan fokusera på det som lärare har behörighet och legitimation för – att planera, genomföra och följa upp undervisning.

Bakgrunden till projektet är den stora lärarbristen.

– De senaste åren har det blivit allt svårare att rekrytera lärare. Till vissa tjänster har vi få behöriga sökande, andra gånger ingen alls. Det här är ett stort bekymmer, säger hr-chef Alexandra Almén på barn- och ungdomsförvaltningen i Halmstads kommun.

130 personer sökte de tre elevkoordinator-tjänster Halmstads kommun annonserade ut i våras.

De som valdes ut är 26, 27 respektive 33 år och jobbar mot varsin årskurs på högstadiet. En har tidigare arbetat som socialpedagog och stödassistent i socialförvaltning, en har erfarenhet från restaurang, butik och kundtjänst, och en har arbetat som fritidsledare och ungdomscoach. Lönen finansieras bland annat genom statsbidraget för likvärdig skola (se faktaruta).

Elevkoordinatorn är något mer än en lärarassistent, menar Alexandra Almén.

– Lärarassistent handlar mer om administrativt stöd för läraren. Vi har funderat mycket på vad den här nya tjänsten skulle heta. och vi tycker att elevkoordinator väl fångar kärnan i uppdraget.

Det övergripande uppdraget är att ”bidra till elevers utveckling och motivation till studier”.

Rektor Helena Poddaný på Brunnsåkersskolan berättar att elevkoordinatorn finns med eleverna hela dagen.

– Allt handlar om att bygga relationer.

Elevkoordinatorerna hjälper vilsna elever till rätt sal, ringer upp om det är någon som inte kommit till skolan, håller koll på sådana som smiter ut från lektioner och röker, är vid behov med vid utvecklingssamtal och är en extra vuxen som eleverna kan prata med om de inte vill gå till kuratorn. Vid konflikter är det elevkoordinatorn som tar kontakt med vårdnadshavare, elevhälsoteamet, socialförvaltning och polis.

Rektorn ger ett konkret exempel:

– Vi hade en incident här nyligen mellan några killar. Då fick elevkoordinatorn och en resursperson ta hand om och reda ut detta: prata med eleverna, ta kontakt med vårdnadshavare och skriva blanketter. Läraren var tacksam och sa: ”Åh, vad skönt, då kan jag gå tillbaka och ha min lektion”.

Linn Källman Rama är en av de tre elevkoordinatorerna som började på skolan i höst. Hon jobbar mot årskurs 9.

– Vi hälsar ”god morgon” till eleverna när de kommer till skolan, vi äter med dem och de kan vända sig till oss om de vill prata om något som har hänt hemma eller på nätet. Eller om killproblem. Det är högt och lågt. Vi är spindeln i nätet kring eleverna.

Elevkoordinatorerna är inte schemalagda i klassrummet och har inget uppdrag som resursperson i undervisningen.

– Men vi kan vara med i klassrummet som en extra vuxen. Kanske hålla lite ordning och peppa den som behöver det, säger Linn Källman Rama.

Vad tycker eleverna om er?
– De verkar uppskatta att vi har en annan roll än lärarna, men är lite fundersamma kring vilka vi egentligen är. Det här är ju fortfarande alldeles nytt, vi formar tjänsten längs vägen. Och det tar tid att bygga tillit.

Halmstad är inte först med att ha elevkoordinatorer. Malmö, Örebro, Helsingborg och Växjö är andra kommuner som också har satsat på det. Dagens Samhälle har tidigare även skrivit om liknande befattningar, som heltidsmentorerna i Älmhult och i Linköping.

Hr-chef Alexandra Almén är glasklar med syftet med satsningen: att lärarna ska undervisa mer än i dag.

– Absolut. Om elevkoordinatorerna frigör tid för lärarna att ägna sig mer åt undervisning kan vi minska rekryteringsbehovet av lärare.

Detta väcker oro hos det lokala lärarfacket.

– Vi har fått höra att de nya tjänsterna i första hand är till för att lösgöra mer undervisningstid för lärarna, inte att avlasta dem, säger Lärarförbundets ordförande i Halmstad, Helena Nilsson.

– Vi menar att lärarna skulle behöva avlastas och ägna sig åt sitt kärnuppdrag för att orka långsiktigt, inte att de ska undervisa fler elever. Därför kommer vi att noggrant bevaka det här.

Fakta
Statsbidrag finansierar elevkoordinatorer
  • Statsbidraget för likvärdig skola ska användas för att stärka likvärdigheten och kunskapsutvecklingen i förskoleklass och grundskolan.
  • Statsbidraget kan bland annat användas för insatser som gör att lärarnas kompetens och tid används till undervisning, till exempel lärarassistenter och administrativt stöd till lärare eller förstärkta resurser till elevhälsan.

Källa: Skolverket

Fakta
Ur platsannonsen

”Som person är du stabil och har förmåga att lyssna samt motivera andra till förändring och välmående. Du gillar att arbeta och samverka tillsammans med andra men kan även självständigt planera och genomföra ditt uppdrag. Du är skicklig på att kommunicera och anpassa dig till olika situationer och människor.”

Det här är en nyhetstext från Dagens Samhälle. Dagens Samhälle står oberoende från organisationer, partier, religioner och särintressen. Vi värnar pressetikens regler, det kritiska tänkandet och konsekvensneutraliteten. Det vi publicerar ska vara sant, bekräftat och präglas av kvalitet och trovärdighet.

Publicerad: 13 september 2019 kl 10:51
Uppdaterad: 4 oktober 2019 kl 15:01

Skribent