Sjukvård

De ska fixa likvärdig service åt patienterna

Nu ska patienter få likvärdig service oavsett vilket av sjukhusen i Region Västerbotten de besöker, tack vare en helt ny personalgrupp servicemedarbetare. Gruppen ska även avlasta medicinsk personal.

Sedan några veckor tillbaka finns det alltid minst en värd som tar emot vid ingången till lasarettet i Skellefteå. Här kan patienter och anhöriga få svar på frågor och hjälp att hitta till rätt avdelning. Samma koncept finns även i Umeå och Lycksele. Samtliga sjukhus informationsdiskar bemannas nu av denna nya personalgrupp, centrala servicemedarbetare, och samma gäng har också hand om patienttransporter.

– Vi har kommit lite olika långt på de olika sjukhusen, men nu har alla egna team av servicemedarbetare. Tanken är att servicen ska vara likvärdig oavsett vilket av regionens sjukhus man besöker. Eftersom vi har länskliniker flyttas patienter ofta mellan sjukhusen, det kör exempelvis en patientbuss mellan Umeå och Skellefteå minst en gång dagligen. Det är nu våra servicemedarbetare som hjälper patienter till och från den. Vi vill att man ska känna igen sig oavsett var man är, säger Joel Backman.

Han är avdelningschef för det nya arbetsteamet vid Skellefteå lasarett och har precis introducerat sina fem nya medarbetare. För att skapa omväxling ur arbetsmiljösynpunkt, men också för att göra arbetet mindre sårbart, kommer teamets medarbetare att arbetsväxla mellan de olika uppgifterna. Var och en ska gå på ett rullande schema och jobba två veckor åt gången med de olika områdena patienttransport, värdskap och informationsdisk samt, när det är klart, bemanna en central kassa och incheckningsdisk på sjukhuset.

– Tanken med en central kassa är att frigöra fysisk yta från de olika avdelningarna, som var och en i dag ofta har egna kassor. Men det är också ett sätt att lyfta bort arbetsuppgifter från vårdpersonal och medicinska sekreterare, säger Ida Lestander som är verksamhetschef för Servicecenter i Region Västerbotten och därmed ansvarar för servicen på samtliga tre sjukhus.

Hon berättar att bakgrunden till de nya servicemedarbetarna är att utvärderingar från patienter har visat på ett behov.

– Vi vill förbättra upplevelsen för patienterna. Man ska känna sig välkommen, direkt kunna checka in och betala sitt besök samt få hjälp att hitta rätt. Sedan finns det fler effekter av det här, som att medicinsk personal inte behöver ägna tid åt patienttransporter eller visa vägen när någon patient inte hittar. Det är ett sätt att renodla arbetsuppgifter och roller.

Joel Backman berättar att han sitter i regelbundna Skypemöten med sina kollegor, de som är avdelningschefer för motsvarande serviceteam på sjukhusen i Lycksele och Umeå.

– Mycket ska vara lika i hur vi bygger upp det här. Exempelvis har alla våra medarbetare på samtliga sjukhus samma kläder, röd tröja och svarta byxor, för att man ska känna igen dem och för att tydliggöra att de inte är medicinsk personal. Men regionens tre sjukhus har också olika utmaningar och förutsättningar. Därför är en del lösningar unika.

En sådan, som är speciell för Skellefteå, är att Joel Backmans servicemedarbetare dessutom kommer att ansvara för att bemanna flera av avdelningarna på lasarettet med undersköterskevikarier.

– Det här är ett så pass litet sjukhus att det går snabbt att lära känna avdelningarnas behov och få koll på vad de olika vikarierna är bra på. Att mitt team tar över det arbetet kommer att avlasta annan personal mycket, säger han.

Tjänsterna till serviceteamet var välsökta. Tre platser tillsattes internt, men till de två som utlystes externt fick Joel Backman 119 ansökningar.

– Det är vi inte direkt vana vid inom vården! Men jag gissar att det är omväxlingen samt de många positiva mötena med patienterna som lockar, säger han.

En av de medarbetare som kommer utifrån och därmed är helt ny inom vården är Anna Cederhill. Hon har tidigare jobbat inom handeln.

– Jag har småbarn, och det här jobbet innebär inga helger eller sena kvällar. Dessutom handlar det om service precis som mitt tidigare arbete, men är samtidigt väldigt omväxlande i och med att vi roterar, säger hon. 

Nu har Anna Cederhill gjort sina första två veckor med patienttransporter efter att introduktionsveckorna är över. Hon börjar så smått få koll på vad allting ligger på Skellefteå lasarett och säger att hon blivit väl mottagen.

– En av de mest annorlunda sakerna har varit att transportera avlidna till bårhuset om morgonen. Det vet man inte riktigt hur man ska reagera på när man aldrig har gjort det förut. Men det har gått bra, och vi är hittills alltid två på passen. Och skulle det vara något kan vi ringa på förstärkning.

Det här är en nyhetstext från Dagens Samhälle. Dagens Samhälle står oberoende från organisationer, partier, religioner och särintressen. Vi värnar pressetikens regler, det kritiska tänkandet och konsekvensneutraliteten. Det vi publicerar ska vara sant, bekräftat och präglas av kvalitet och trovärdighet.