Nyhet
Upphandling
6 oktober 2020 kl 08:01

Bussbråk kan leda till skilsmässa mellan region och kommun

Avesta vägrar samarbeta med regionen under föreslagna villkor och ser över möjligheten att backa skatteväxlingen och ta över busstrafiken.

Finansieringen av den avgiftsfria kollektivtrafiken i Avesta har blivit en het politisk fråga mellan Avesta kommun och Region Dalarna. Avtalet mellan regionen och kommunen är uppsagt för omförhandling, men förhandlingsutrymmet är obefintligt. Antingen accepterar kommunen det nya avtalet eller så försvinner den avgiftsfria kollektivtrafiken från och med den 1 januari 2021.

Och accepterar kommunen, så dubbleras den nuvarande kostnaden.

– Ja, så blir det. Det går från 4,6 miljoner kronor till 9 miljoner, säger Lars Isacsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Avesta.

– Vi har sagt att det är helt orimligt eftersom vi vet att det kostar 4,6 miljoner.

Enligt Lars Isacsson är en tänkbar lösning att bryta samarbetet med regionen kring kollektivtrafiken och i stället upphandla den kommunala kollektivtrafiken själva.

I sådana fall vill han även backa skatteväxlingen med regionen som genomfördes 2018.

Kommunens arbetsutskott var vid sitt senaste möte enigt om att ge kommunkansliet i uppdrag att se över möjligheten att backa skatteväxlingen, så att Avesta kan sköta den avgiftsfria kollektivtrafiken på egen hand i framtiden.

– Jag tror att vi skulle kunna lösa det här genom upphandlingar till de kostnader vi har i dag, eller till och med billigare. Med tanke på vad vi betalar nu för hela kollektivtrafiken finner jag det inte osannolikt att vi vid en upphandling kan få det till en lägre kostnad.

Regionstyrelsens ordförande och ordförande i kollektivtrafiknämnden Ulf Berg (M) säger att det ”är ett ständigt tjafs med kollektivtrafiken”, men ser som regionråd inte några principiella problem om kommuner vill sköta den själv.

– Men det ser ut att bli en lång process om vi ska börja tröska det där med att backa skatteväxlingsavtalet, säger Ulf Berg.

– Alla 15 kommuner i Dalarna och regionen ska vara överens, så det är en bit kvar innan Isacsson kan komma i mål med det. Jag tror Isacsson ska tänka en sväng till innan han drar i gång den debatten, fortsätter Ulf Berg.

Lars Isacsson håller med Ulf Berg om att samtliga 15 kommuner och regionen måste vara överens om man ska bryta avtalet om skatteväxling.

Kommer du att ta upp diskussionen om att backa skatteväxlingen med företrädarna för de andra kommunerna?
– Jag är kommunstyrelsens ordförande i Avesta och det är därför jag driver den här frågan. Vi är inte beredda att slänga åtta år av vad vi tycker är en succé med kollektivtrafik i papperskorgen bara därför att det har blivit ett majoritetsskifte i regionen, säger Lars Isacsson.

– Men jag har ingen ambition att driva frågan för att alla kommuner ska göra lika. De får ta sina egna beslut.

Men om det inte finns utrymme för förhandling så upphör den avgiftsfria kollektivtrafiken i Avesta?
– Då upphör den, och då startar nästa process om vi skulle vilja ha det här i egen regi och driva det själva. Då blir det att gå ur skatteväxlingen och upphandla. Den processen kommer att ta lång tid. Enas vi inte om ett nytt avtal så blir det ingen avgiftsfri kollektivtrafik i Avesta kommun åtminstone under 2021.

Så vad blir nästa steg från er sida?
– Jag finner det uteslutet att vi skulle skriva på avtalet som det ser ut i dag och dubblera kostnaden för kollektivtrafiken och då upphör avtalet 1 januari. Men jag har en förhoppning om att de borde kunna ta till sig och lyssna på våra argument också. Så sista ordet är inte sagt. Dörren är inte stängd från oss. Bollen ligger hos dem.

Regionstyrelsens ordförande Ulf Berg (M) plockar inte upp den passningen och säger att han inte tänker ta några initiativ från regionens sida i frågan.

– Eftersom Avesta har betalat för lite enligt förvaltningen har man sagt upp avtalet för en omförhandling och då tror jag att de blev lite griniga. De trodde på något vis att det skulle vara en förhandling. Så fungerar det inte, utan det gäller att fastställa ett belopp, säger Ulf Berg.

– Bollen ligger nu hos Isacsson. Han får förhandla med de andra 14 kommunerna och sedan får det blir en diskussion med regionen hur de ska göra. Men skulle jag vara kommunalråd i någon av de andra 14 kommunerna så skulle jag nog hålla fast vid att Avesta får betala de kostnader som uppkommer med anledning av avgiftsfriheten, för i praktiken kommer vi annars att få dra ned trafiken i andra kommuner.

Det här är en nyhetstext från Dagens Samhälle. Dagens Samhälle står oberoende från organisationer, partier, religioner och särintressen. Vi värnar pressetikens regler, det kritiska tänkandet och konsekvensneutraliteten. Det vi publicerar ska vara sant, bekräftat och präglas av kvalitet och trovärdighet.

Publicerad: 6 oktober 2020 kl 08:01
Uppdaterad: 6 oktober 2020 kl 09:17