Nyhet
Flygtrafik
13 oktober 2020 kl 11:46

Borlänge utreder om de ska sluta betala för flygplatsen

Efter två år utan reguljärt flyg – nu utreder Borlänge om man ska sluta betala för flygplatsen. I Örnsköldsvik, Kramfors och Växjö fortsätter flygtrafiken.

Coronapandemin har slagit hårt mot flygandet och skadeverkningarna på ekonomin hos de dryga 30 kommunalt och regionalt ägda flygplatserna är stora. 

I augusti minskade flygtrafiken med 83 procent jämfört med samma månad förra året visar statistik från Swedavia.

Den 6 april i år beslutade regeringen att införa temporär allmän trafikplikt på ett antal flyglinjer till och från Norrland och Gotland till och med den 6 september.

I slutet av augusti tog regeringen beslut att förlänga den temporära allmänna trafikplikten fram till och med den 31 december 2020.

Utgifterna för trafiken får, tillsammans med den tidigare temporärt upphandlade flygtrafiken, uppgå till högst 105 miljoner kronor.

För passagerarflyget i Dalarna blev det svårt redan 2018 då både Mora och Borlänge förlorade sina reguljära flygförbindelser.

Dalaflyg ägs av fyra parter:

  • Falun: 11 procent
  • Mora: 23 procent
  • Borlänge: 34 procent
  • Region Dalarna: 32 procent

Nu har Borlänge kommun börjat utreda om man ska sluta betala för flygplatsen.

– I dag så lägger vi från kommunen runt tio miljoner kronor om året till flyget. Vi menar i vår översyn av det här ekonomiska programmet att vi måste vända på alla stenarna, säger Jan Bohman (S), kommunstyrelsens ordförande i Borlänge till SVT Nyheter Dalarna.

Jan Bohman försvarar utredningen med att säga att han är beredd att försvara flyget om det upplevs som en viktig ingrediens för näringslivet men att det behövs ett bra beslutsunderlag så kommunen kan ta ställning.

Anna Hed (C), kommunstyrelsens ordförande i Mora, säger att diskussionen kring Dalaflyget är viktig.

– Vi har lyft trafikpliktsfrågan flera gånger just härifrån. När vi ser att att de här funktionerna är så samhällsviktiga så tycker vi att staten ska ta ett större ansvar för de regionala flygplatserna, säger Anna Hed till SVT Nyheter Dalarna.

Örnsköldsvik stod under en veckas tid utan flygtrafik i väntan på att den nya upphandlingen skulle bli klar.

Men i början av september blev det klart att Amapola Flyg AB kommer att trafikera Örnsköldsviks Airport fram till årsskiftet.

– Flygplatsen spelar en viktig roll för Örnsköldsviks utveckling och även om resandet efter Corona kommer att vara lägre än tidigare, så är passagerarunderlaget tillräckligt stort för att Örnsköldsvik åter skall ha kommersiell trafik, säger Robert Gyllroth, vd Örnsköldsvik Airport, i ett pressmeddelande.

I förra veckan blev det även klart att Amapola Flyg AB startar flygtrafik mellan Växjö Airport och Arlanda i Stockholm.

Från den 26 oktober blir det fyra avgångar i veckan.

– Flygtrafiken på svenska flygplatser är ner runt 80 procent vilket gör att passagerarunderlaget för närvarande från Växjö-regionen är för litet för att motivera trafik, säger Erik Salén, vd för Amapola Flyg AB, i ett pressmeddelande.

– Vi tror dock på ett normalisering efter pandemin och vill på det här sättet möjliggöra för resenärerna att åtminstone vissa dagar åka till Stockholm över dagen. Nu startar vi upp trafiken under hösten och förhoppningsvis så finns resebehov som möjliggör både fler avgångar och så småningom större flygplan.

I Kramfors låg trafiken nere i fyra månader men den 10 augusti började planen lyfta från Höga kusten aiport igen.

Även där sköter Amapola trafiken.

Men det har gått trögt med få passagerare och många inställda flygningar. Under augusti hade man totalt 45 resenärer och 32 planerade turer varav 12 ställdes in för att ingen hade bokat. 

Under september planerades 25 flygningar, varav 4 ställdes in, med sammanlagt 85 passagerare.

Förklaringen är dock inte bara oron som uppstått efter pandemin med covid-19. Det handlar också om en hopplös tidtabell.

–  Trafikverket har gett Amapola tillstånd att köra första turen från Stockholm hit upp i stället för tvärtom. Det är ju bra för den som vill hälsa på här uppe, men innebär att det inte längre går att flyga ner till Stockholm över dagen för att ha ett möte, säger flygplatschef Per Enroth till Tidningen Ångermanland.

Fakta
Temporär allmän trafikplikt gäller på följande linjer
  • Kiruna–Arlanda

  • Luleå–Arlanda

  • Umeå–Arlanda

  • Östersund–Arlanda

  • Skellefteå–Arlanda

  • Örnsköldsvik–Arlanda

  • Sundsvall–Arlanda

  • Visby–Arlanda

Det här är en nyhetstext från Dagens Samhälle. Dagens Samhälle står oberoende från organisationer, partier, religioner och särintressen. Vi värnar pressetikens regler, det kritiska tänkandet och konsekvensneutraliteten. Det vi publicerar ska vara sant, bekräftat och präglas av kvalitet och trovärdighet.

Publicerad: 13 oktober 2020 kl 11:46
Uppdaterad: 14 oktober 2020 kl 07:53