Nyhet
På nytt jobb
9 april 2020 kl 06:31

"Betygsresultat bör inte vara ett huvudsakligt mål"

”Jag tycker det är kul att jobba i en kontext där det finns höga förväntningar på mig”, säger Robert Mellander. Den 20 april blir han rektor för prestigefyllda Campus Manilla i Stockholm.

Hundra procent av Campus Manillas niondeklassare uppnår kunskapskraven och antagningskön är lång – flera tusen barn lång. Bråken för ett par år sedan mellan ledning, styrelse och föräldrar i ”prinsessan Estelles skola” sedan må ha retat skvallerpressens nyfikenhet, men verkar inte ha avskräckt eleverna. Friskolan, som drivs av en icke vinstdrivande stiftelse, erbjuder förutom undervisning från förskola till sista ring även en mängd fritidssysselsättningar: tennis, friidrott, basket, körsång, bakning, systuga, yoga med mera. 

– Det är campustanken, att det efter skolgången ska finnas möjlighet att stanna kvar och göra roliga saker. Ta del av nya intryck och få uttrycka sig i olika former. Det kan gälla även hur vi redovisar eller jobbar inom undervisningen; målet är en skola som är bredare än en vanlig skola, säger Robert Mellander, i dag rektor på Kungsholmens gymnasium.  

Efter flera anmälningar till Skolinspektionen och två avhoppade rektorer är det alltså han som nu ska leda Campus Manilla i den dubbla rollen rektor och vd.

– En rolig kombination! Jag får jobba med aktiebolagslagen också, den möjligheten har jag inte i kommunen så det är en orsak till att den här tjänsten lockar.

Den tidigare turbulensen på Campus Manilla väljer han dock att inte kommentera.

– Det är omöjligt för mig att ta ställning till eller värdera vad tidigare skolledningar har gjort, jag har ju inte jobbat där. Jag vet bara vad jag kommer att vilja göra, och att styrelsen delar min bild av vad en skola ska vara: en trygg och säker plats där alla respekterar varandra och man utvecklas till världsmedborgare.

Du har sagt dig vilja driva Campus Manilla som ”Sveriges bästa skola”. Vad kännetecknar en sådan?
– Ja, det går ju egentligen aldrig att mäta, utan är mer av en vision. Men det handlar om en skola där man kan utvecklas som hel människa. Dels få med sig kunskaper för nästa nivå, dels mer av en bildning så att du som individ kan ta eget ansvar, kan kommunicera och utmana dig själv.

– Betygsresultat bör inte vara ett huvudsakligt mål. Att bara sträva dit kan vara ganska farligt, leda till betygsinflation och så vidare. Hellre ser jag ett utvecklingsperspektiv även där: att varje individ ska nå sin fulla potential. En lite mjukare målbild.

”Elitskolan” Campus Manilla är ju känd för sina goda resultat. Gör skolan allting rätt eller handlar det om att de flesta – kanske alla – elever har akademikerföräldrar?
– Det är klart att det spelar roll, men det kan omöjligen vara enda förklaringen. Oavsett var man kommer ifrån ska man få en riktigt bra utbildning. Det är också styrelsens syn.

Vad betyder ägandeformen för ditt arbete som rektor?
– Det är skönt att verksamhetens pengar enbart går till att bedriva skola och att det inte finns andra intressen att ta hänsyn till som kan påverka besluten. Sedan behöver ekonomin vara i balans, man behöver ha resurser att investera i skolutvecklingen. Men att kunna känna att inget annat än elevernas lärande står i fokus, det tycker jag är skönt.

Troligen kommer du att få fler ögon på dig än många andra rektorer, med tanke på en av dina mer kända elever. Gör det dig nervös?
– Jag tänker inte så mycket på det. Jag tar mig an jobbet utifrån att de elever som går på skolan ska få en bra utbildning. Vad de har för bakgrund eller vilket medialt intresse som finns, det är inte mitt perspektiv. Skulle det uppstå större intresse kring skolan framöver … ja, det får man förhålla sig till när det sker. Det är en del av jobbet, men det skrämmer mig inte.

Hurdan är du som ledare?
– Den återkoppling jag får är att jag lyssnar mycket, är närvarande och har ganska mycket humor. Att lärarna känner sig trygga med mig som chef, känner att de kan prata om vad som är svårt i jobbet utan att behöva ”visa upp sig”. Jag hoppas att jag är tydlig med vad mina förväntningar är, vilka mål vi har och att man vet när man har gjort ett bra jobb.

Skolan stängde tillfälligt i början av mars på grund av corona, men är i skrivande stund öppen igen. Kommer du att få börja din tjänst på distans?
– Jag tillträder den 20 april oavsett. Så klart är det ett annorlunda läge denna vår, minst sagt, men Campus Manilla följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer precis som vi inom Stockholms stad har gjort.

Fakta
Mitt cv. Robert Mellander

Nytt jobb: Rektor Campus Manilla.
Ålder: 46 år.
Yrkesbakgrund: Civilekonom samt utbildad rektor. Lärare framför allt I ekonomiska ämnen, juridik och entreprenörskap samt bitr rektor och rektor på Kunskapsgymnasiet Globen, rektor på Östra Reals gymnasium och nu senast på Kungsholmens gymnasium i Stockholm.
rivkraft: ”Eftersom skolan är en organisation som bygger på att människor ska lyftas, lära sig saker och utvecklas så mäter jag min egen framgång i huruvida våra elever lyckas.”
Gör helst på fritiden: ”Spelar tennis och piano, och så har jag familj som jag ägnar tid.”
Dold talang: ”Jag har släppt en del musik, framför allt elektronisk klubb- och housemusik.”

Det här är en nyhetstext från Dagens Samhälle. Dagens Samhälle står oberoende från organisationer, partier, religioner och särintressen. Vi värnar pressetikens regler, det kritiska tänkandet och konsekvensneutraliteten. Det vi publicerar ska vara sant, bekräftat och präglas av kvalitet och trovärdighet.

Publicerad: 9 april 2020 kl 06:31