Nyhet
Almedalen
3 juli 2019 kl 09:33

Almedalen satsar på att plastbanta

Inga flygblad, ekologiska råvaror och enbart kranvatten. Det är några av kriterierna som gjort att 66 procent av årets arrangörer på Almedalsveckan är miljödiplomerade. I år ska man även samla kunskap för en satsning på plastbantning.

När Almedalsveckan dragit i gång har huvudarrangören bäddat för en miljömässigt hållbar vecka. All el är grön och på flera ställen finns det möjlighet att fylla flaskor med kranvatten. På Region Gotlands mötesplats har man rensat bort i stort sett all plast.

Men det är de drygt 1 600 arrangörerna som ska göra det stora arbetet. 2013 infördes en miljödiplomering där arrangörer uppmanas att vidta ett antal åtgärder för att skona miljön. De som anger att de uppfyller minst sex av kraven (se faktaruta) blir miljödiplomerade.

– Första året var 40 procent av arrangörerna miljödiplomerade, i år är det 66 procent. Så det går framåt hela tiden, säger Mia Stuhre, projektledare för Almedalsveckan.

– Vi ser en tydlig Greta-effekt. Miljö och klimat är det näst största ämnet, efter hållbarhet, på Almedalsveckan i år.

År 2028 ska Almedalsveckan vara fossilfri. Sedan flera år finns en strävan efter att göra området så fordonsfritt som möjligt, framför allt dagtid.

– Men det är svårt att få bort all trafik, det finns till exempel cateringföretag som måste kunna sköta sina transporter, säger Mia Stuhre.

På 1 500 evenemang erbjuds enbart kranvatten vilket minskar användningen av plastflaskor. Men det är bara början – de kommande åren ska Almedalsveckan hårdbanta när det gäller plast. På ett seminarium, ”Almedalen plastbantar”, ska man samla kunskap och idéer om hur arbetet kan utformas.

– Vi vill hämta inspiration från andra håll, bland annat Kulturkalaset i Göteborg, berättar Agneta Green, energi- och klimatsamordnare på Länsstyrelsen.

Seminariet är en del av det nystartade projektet ”Gotlands besöksnäring plastbantar”, där ambitionen är att Almedalen ska gå i spetsen.

– Vi vill se på plasten ur ett livscykelperspektiv och bistå projektledningen för Almedalsveckan med kunskap om hur man kan utveckla arbetet, säger Agneta Green.

Fakta
Fakta. Miljödiplomering

För att ett evenemang på Almedalsveckan ska miljödiplomeras måste minst två insatser från varje delområde genomföras. Några exempel:

Källsortering och produkter

  • Ingen marknadsföring av evenemanget sker genom utdelning av flygblad eller broschyrer.
  • Ingen marknadsföring sker genom utdelning av reklamprodukter som innehåller batterier eller har onödigt kort livslängd.
  • Trycksaker som delas ut på evenemanget är tryckt på miljövänligt papper med miljövänlig metod eller delas inte ut alls.

Mat och dryck

  • Vatten som serveras är lokalt kranvatten.
  • Mat och dryck som serveras innehåller ekologiska råvaror.
  • Mat och dryck som serveras innehåller närproducerade råvaror.

Tjänster och underleverantörer

  • Frågor kring att minska miljöpåverkan ställs till minst en underleverantör
  • Vid resor och transporter i samband med evenemanget använder arrangören kollektivtrafik (flygbuss, buss och miljötaxi), fossilfritt fordon, cykel eller promenad
  • Platsen för evenemanget kyls inte av eldriven kylanläggning.

 

Det här är en nyhetstext från Dagens Samhälle. Dagens Samhälle står oberoende från organisationer, partier, religioner och särintressen. Vi värnar pressetikens regler, det kritiska tänkandet och konsekvensneutraliteten. Det vi publicerar ska vara sant, bekräftat och präglas av kvalitet och trovärdighet.

Publicerad: 3 juli 2019 kl 09:33
Uppdaterad: 3 juli 2019 kl 09:39

Skribent