Smarta och säkra lösningar för en trygg och smidig vardag
I mer än 45 år har RCO hjälpt allt från bostadsrättsföreningar till kommuner och statliga myndigheter med passer- och säkerhetssystem. Nu delar de med sig av sin kunskap till verksamheter för att hjälpa dem vid upphandlingen av ett integrerat säkerhetssystem.
Publicerad: 13 april 2022, 13:06
RCO har 45 års erfarenhet av att hjälpa kommuner, regioner och statliga myndigheter med passer- och säkerhetslösningar.
1976 grundades RCO. Sedan dess har de hjälpt allt från små brf:er till kommuner, regioner och statliga myndigheter med passer- och säkerhetssystem. I dag erbjuder de avancerade system där du kan integrera allt från larm, ventilation, värme, fastighetssystem och bokning av tvättstugor direkt i ett och samma system.
– Vi har avancerade system som är väldigt flexibla och skalbara från enkla passer-lösningar till biometrisk access med hjälp av samarbetspartners . Det gör att de passar lika bra till en liten Brf som till regioner eller statliga myndigheter. Det är något som gör oss helt unika på marknaden, säger Claes Gustafsson, Key Account Manager på RCO.
Lång erfarenhet
Eftersom RCO redan från starten haft många kommuner som kunder har man en lång erfarenhet av att vara med i upphandlingar. Under åren har man samlat på sig mycket kunskap – en kunskap som man gärna vill dela med sig av till organisationer som står inför en upphandling.
– Upphandlande organisationer är generellt väldigt duktiga. Men trots det finns en hel del fallgropar när man ska upphandla passer- och säkerhetssystem och de vill vi gärna hjälpa till att undvika. Därför har vi samlat en rad tips och råd som man kan använda som diskussionsunderlag inför en upphandling, säger Claes Gustafsson.
Vilka fallgropar handlar det om?
– Det kan handla om många saker men några saker man lätt kan missa är att kontrollera om det nya systemet kan integreras och kommunicera med ett överordnat system eller om några lokaler behöver larm. Men det kan också handla om saker som att kontrollera om taggar och kort ska ingå i priset. I guiden hittar man en rad tips för att minska risken för att missa något viktigt, säger han.
Enkelt att integrera
För att underlätta för sina kunder har man på RCO skapat ett helt nytt API där kunderna själva kan integrera systemet med sin databas. Detta gör det betydligt enklare för större bolag och organisationer – inte minst när det gäller uppdatering av accesser.
– Det gör att mycket arbete automatiseras. Om en anställd till exempel byter arbetsplats inom en kommunal verksamhet så ändras accessen på passerkortet automatiskt när hens arbetsuppgifter ändras i databasen.
Allt samlat på en och samma plats
En av bolagets styrkor är att deras system är tillverkade i Sverige.
– Vi har samlat all utveckling, support och eftermarknad i ett och samma hus i Järfälla. Det är en stor fördel både för de som arbetar på företaget men också för våra kunder, säger Claes och fortsätter:
– Trots allt som pågår och har pågått i världen de senaste två åren med krig, pandemi och halvledarbrist har vi kunnat garantera leveranssäkerhet. Det är vi väldigt stolta över, säger Claes Gustafsson.
Fakta om RCO:
RCO grundades 1976 och ägs sedan 2017 av Novax. RCO har 150 anställda och är verksamt i Sverige, Finland, Norge och Danmark. RCO ingår i RCO Gruppen och under 2020 förvärvades Din Box och EasyAccess för att bredda produktportföljen. All RCO:s utveckling, support och eftermarknad finns i samma hus i Järfälla. Tillverkning sker till 99 procent i Sverige.
RCO:s produkter återfinns hos en rad återförsäljare, som alla är kvalitetssäkrade av RCO.
Texten är en annons från RCO