Rekrytering – trender och tips för 2023
Det kärva ekonomiska klimatet skapar betydande utmaningar för den som ska rekrytera. Behovet av kompetens är fortfarande stort, men kandidaterna är inte längre lika intresserade av att byta jobb. Så hur gör man då?
Publicerad: 16 december 2022, 13:46
Att aktivt arbeta med sitt employer brand ger ett försprång i kampen om den bästa kompetensen.
Utmaningen idag – nå ut med sitt budskap
Den allt trögare konjunkturen har tvingat många arbetsgivare till omtag i sina rekryteringsprocesser. Ett employer brand är en alltmer värdefull tillgång i jakten på talangerna, som nu ser mer till trygghet och känslan av att vara i rätt sammanhang.
Ulrika Stålne och Sara Lundblad är ansvariga för Dagens Samhälle Jobb & Karriär och tipsar här om hur man som arbetsgivare når ut till talangernas hjärtan.
Det gäller att ha ett starkt employer brand, arbetsgivarvarumärke, och att synas i fler ”skyltfönster” med sitt budskap. Tala till människan, inte just specifikt kompetensen.
Att som arbetsgivare tydligt visa hur du kommer må, hur din vardag kan förbättras, och hur du blir en del av ett större sammanhang som anställd, ger dig ett försprång gentemot konkurrenterna.
När budskapet nått fram är kandidatens tröskel för att söka en tjänst betydligt lägre eftersom man känner till företaget som annonserar och vilka värden det representerar.
Dagens Samhälle har kanalerna till chefer, specialister och högre tjänstepersoner i offentlig sektor. Läs mer om våra erbjudanden kring rekrytering och employer branding eller hör av dig till oss på dsplats@informa.se eller 08-34 03 04 om du vill veta mer.
Texten är en annons från Dagens Samhälle Jobb & Karriär