Annons från Posti Messaging

Digitala kallelser – kortar ledtider och minskar dubbeljobb

Möjligheterna med digitala kallelser är flera och de underlättar för både patienterna och vården. Det går snabbare att nå ut med personligt riktad information och patienten kan direkt själv boka av eller om tider.

Dagens konsumenter blir mer och mer digitala och de är vana vid att beställa, boka och hantera många av sina ärenden online – under dygnets alla timmar. De förväntar sig helt enkelt att kunna göra de flesta ärenden via sin mobil eller dator, något som självklart gäller även när man söker vård.

– Traditionella brev kan uppfattas som ineffektivt och krångligt. Det tar lång tid och man måste ”passa brevlådan” istället för att till exempel vara på sitt landställe. Vården har mycket att vinna på att gå över till digitala kallelser, säger Carin Ramsin, Head of Sales, på Posti Messaging som hjälper företag och organisationer med digitala utskick.

Faktum är att svenskarna är mottagliga för en högre grad av digitalisering i vården. Enligt rapporten ”Svenskarna och Internet” från 2019, använder fler än 7 av 10 redan digitala samhällstjänster.

– Här finns stor potential till att möta patientens önskan om att kunna göra mer via digitala tjänster – allt från att boka eller omboka tider till remisser och provsvar, säger Carin Ramsin.

Hur kan ni spara tid för er vårdpersonal? Se vår film om digitala kallelser här!

Enkel och säker kommunikation i patientresan
Postala kallelser gör det ofta krångligt för patienten att boka om sin tid och en försenad eller utebliven patient är kostsam för vården. Dessutom medför postala kallelser manuellt arbete när vårdpersonal ska registrera formulär och det krävs både resurser och långa ledtider för bokning av patienter. Fördelarna med att gå över till digitala kallelser är flera – framförallt sparar det tid för både vården och patienten.

– SMS och e-post når mottagaren direkt. Patienten får direkt information om besöket, sin kallelse och kan smidigt boka om och förbereda sig för sitt besök tack vare en länk med en karta och vägbeskrivning eller till exempel se parkeringsmöjligheter. Påminnelse via SMS bidrar också till färre sena och uteblivna patientbesök, avslutar Carin Ramsin.

7 fördelar för vården med digitala kallelser
1. Det blir mindre dubbeljobb – när patienten öppnat kallelsen ser vården att den har blivit öppnad.
2. Kostnadseffektivt – SMS är billigare än porto och mycket snabbare.
3. Kommunikationen med patienten blir mer tidseffektiv.
4. Vården får in hälsodeklarationen innan besöket.
5. Att gå över till digitala kallelser är bättre för miljön.
6. Patientens förväntan tillgodoses i större utsträckning.
7. Digitala kallelser bidrar till bättre kundupplevelser.

Fakta
Om Posti Messaging

Posti Messaging hanterar 30 miljoner meddelanden i månaden där mer än hälften är i digital form. Företaget är den största aktören i Finland och näst största aktören i Sverige och Norge.

Läs mer här!

Hela den här sidan är en annons från Posti Messaging.
Den är inte skriven av Dagens Samhälles redaktion.

Publicerad: 14 oktober 2020 kl 14:54
Uppdaterad: 14 oktober 2020 kl 15:23

Skribent