Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Dagens Samhälle Jobb & Karriär

”Mest värdefulla att nå ut till”

Passivt arbetssökande är ofta guldkornen i en rekryteringsprocess. Men det är svårt att nå dem. Nyckeln är rätt kanal.

Publicerad: 25 augusti 2021, 09:23



Enligt undersökningar från LinkedIn kan 79 procent av världens arbetstagare klassas som passivt arbetssökande. En hög siffra och en påminnelse för alla rekryterare om hur viktigt det är att nå den här gruppen om rekryteringen ska få bästa möjliga förutsättningar.

Men passivt arbetssökande är inte bara viktiga att nå på grund av att de utgör majoriteten av alla arbetstagare. Det säger Sara Lundblad, platsannonsansvarig för Dagens Samhälle.

– För att arbeta i en politiskt styrd organisation krävs särskild medvetenhet om hur en sådan fungerar och förmågan att förhålla sig till den politiska agendan i en kommun, region eller myndighet. Den kunskapen besitter de som redan sitter i en ledarposition i offentlig sektor. Sitter man då nöjd i sitt uppdrag är man troligen inte aktivt arbetssökande, men samtidigt den mest värdefulla att nå ut till för den som vill hitta rätt kompetens i en rekrytering, säger Sara Lundblad.

Målgruppsstyrd annonsering
Det är ett välkänt faktum bland rekryterare att det kan vara svårt att nå ut till passivt arbetssökande. Eftersom de är nöjda med sitt nuvarande jobb lägger de inte tid på att besöka jobbsajter. Det gäller för rekryterare att kommunicera genom kanaler som når fram.

– Genom Dagens Samhälles Jobbsajt nås de aktivt arbetssökande. De scannar regelbundet av platsannonsmarknaden och prenumererar inte sällan på jobbuppdateringar via mail. Men genom att addera en tidningsblänkare på Dagens Samhälles platsannonssidor, når man samtliga våra prenumeranter, även de som inte är i jobbsökartagen just nu. Lägger man dessutom till vår målgruppsstyrda annonsering på Facebook eller LinkedIn, pinpointar man rätt kandidater med spjutspets genom den unika målgruppsdata vi har tillgång till, säger Sara Lundblad.

Har kompetensen som krävs
Med platsannonsering i Dagens Samhälle når man närmare 100 000 beslutsfattare i svensk offentlig sektor. Målgruppen är unik för Dagens Samhälle.

– Ingen annan mediekanal ringar in målgruppen beslutsfattare i offentlig sektor som Dagens Samhälles kanaler gör. Söker man kvalificerad kompetens till en chefs- eller specialistposition inom en kommun, region eller statlig myndighet så har våra läsare och följare kompetensen som krävs, säger Sara Lundblad.

Fakta: Dagens Samhälle Jobb & Karriär
Dagens Samhälle har kanalerna till cheferna, specialisterna och de högre tjänstemännen i offentlig sektor. Samtliga med erfarenhet av att verka i politiskt styrda organisationer.

Alla våra platsannonser publiceras på dagensamhalle.se/lediga-jobb. Här når du våra mest aktivt arbetssökande varje vecka. Samlingsannonserna med lediga tjänster syns på samtliga sidor på dagenssamhalle.se som har 70 000 unika besökare och 120 000 sidvisningar i veckan.

Nyhetstidningen har 60 000 läsare per nummer och prenumeranterna väljer själva om de vill läsa den digitalt eller på papper. I tidningen når du även de som inte aktivt söker jobb, men som ändå är intresserade av nya karriärmöjligheter eller kanske känner någon som är. Våra platsannonser har ett mycket högt läsvärde visar våra undersökningar.

Boka annonsering i Dagens Samhälles kanaler!

Texten är en annons från Dagens Samhälle Jobb & Karriär

Se fler branschtitlar från Bonnier News