Annons från Dagens Samhälle Karriär

Rekrytera genom sociala medier – tre steg du måste bemästra

Sociala medier blir allt viktigare i rekryteringsprocesser, men det räcker inte med att bli en mästare på Linkedins annonsverktyg. Ditt varumärkesarbete och ditt innehåll måste hålla samma nivå.

Utöver alla naturliga avgångar behövs det ytterligare 200 000 personer i välfärden de kommande tio åren. Samtidigt blir vi allt rörligare och byter jobb oftare än tidigare. Konkurrensen om kompetensen, den blir bara tuffare och tuffare.

Vi är dessutom mitt i digitaliseringen, som kräver helt ny kompetens. På flera områden konkurrerar de offentliga arbetsgivarna med hela arbetsmarknaden, inte minst inom de tekniska yrkena.

Att lyckas med sin rekrytering blir med andra ord viktigare och viktigare och då gäller det att ha koll på sin digitala närvaro. Här är tre steg som krävs för att du ska lyckas med din rekrytering med hjälp av sociala medier.

Steg 1. Gör grundjobbet ordentligt

En annons gör förstås inte ensam jobbet. Det är inte alls säkert att ens en för mottagaren superintressant annons initialt leder vidare till ett klick till din webbplats. Är annonsen i form av ett inlägg på Linkedin kan nästa steg för kandidaten mycket väl bli att besöka din organisations Linkedin-sida.

–Arbetsgivarvarumärket blir bara viktigare och viktigare. Det ska både vara väl förankrat i den egna organisationen och det ska lysa igenom på alla tänkbara kontaktytor. De riktigt skarpa kandidaterna synar dig garanterat i sömmarna, det är ju dom som sitter på makten, säger Sara Lundblad på Dagens Samhälle Karriär, den ledande platsannonskanalen för chefer och högre tjänstemän inom offentlig sektor.

Steg 2. Hitta rätt målgrupp –och kanal(er)

Facebook eller Linkedin? Instagram eller Twitter? Kanske är svaret att en rekryteringskampanj utnyttjar alla kanaler, även om de vanligaste idag är de förstnämnda.

–Vilken kanal som gäller är egentligen inte den första fråga du ska ställa dig, säger Sara Lundblad, det är var du hittar din drömkandidat.

Och där vet vi en del. Linkedin är garanterat en bra kanal om du vill nå personer inom IT-och kommunikationssektorn. 61 procent av alla i nämnda bransch använder Linkedin, enligt undersökningen Svenskarna och internet från 2018. Även inom offentlig förvaltning är användandet högt, 38 procent.

Gränserna mellan jobb och privat håller alltmer på att suddas ut. Svenskarna och internet visar bland annat att 61 procent av de svenska internetanvändarna blandar jobb och privat fullt ut på internet.

–Därför har också Facebook, som tidigare var en mer privat kanal, blivit väldigt viktig i rekryteringssyfte, säger Sara Lundblad och fortsätter:

–Det gäller även vid rekrytering av högre tjänstemän, vilket oftast är fallet via Dagens Samhälle Karriär.

Steg 3. Utforma ditt innehåll rätt

–De digitala kanalerna ger oss möjlighet att sprida annonseringen, testa olika målgrupper och kanaler och sedan göra utvärderingar och optimera. Samtidigt ska man komma ihåg att själva annonsen, alltså innehållet, också spelar väldigt stor roll, förklarar Sara Lundblad.Budskapet i din annons är a och o. Det ska spegla ditt arbetsgivarvarumärke, men också vara lockande. Och jobbar du aktivt och testar olika målgrupper och kanaler behöver du troligen också anpassa ditt innehåll därefter. Exempelvis kan kandidater i den privata sektorn lockas av att kliva över till en offentlig arbetsgivare då det ger möjlighet att delta i en större och mer samhällsbyggande process.

–Tittar man på trenderna och vad folk efterfrågar så kan vi se att en yngre målgrupp mer och mer värdesätter egna utvecklingsmöjligheter. Att både kunna utveckla sig själv och samhället vi lever i, det är med andra ord ett väldigt starkt budskap i dag, säger Sara Lundblad.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig att nå ut till rätt kandidater via Dagens Samhälles kanaler och hur vi kan målgruppsstyra platsannonser via sociala medier? Kontakta Sara Lundblad på dsplats@informa.se eller ring 08-34 03 04.

Fakta
Ledande kanal för platsannonsering

Dagens Samhälle ägs av Sveriges Kommuner och Landsting. Tidningen har 60 000 läsare varje vecka, sajten 70 000 unika besök och i sociala medier når vi över 100 000 konton. Det gör Dagens Samhälle till den ledande platsannonskanalen för chefer och högre tjänstemän med erfarenhet av politiskt styrd verksamhet.

Hela den här sidan är en annons från Dagens Samhälle Karriär.
Den är inte skriven av Dagens Samhälles redaktion.

Publicerad: 13 februari 2019 kl 13:23
Uppdaterad: 14 oktober 2019 kl 13:50

Skribent

David Stark