Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Till alla jobb

Generaldirektör

Arbetsgivarverket, Stockholm

Ansök nu

Arbetsgivare för framtiden - statens kompetens utvecklar samhället
Har du ett genuint intresse för och kunskap om statliga arbetsgivarfrågor och utveckling? Då är det dig vi söker. Vår nuvarande generaldirektör lämnar sitt uppdrag efter sommaren 2022 och vi söker nu dess efterträdare.

På Arbetsgivarverket arbetar ca 65 medarbetare och generaldirektören har en ledningsgrupp med fem enhetschefer. Styrelsen svarar för verksamheten i enlighet arbetsgivarkollegiets beslut. Läs mer om Arbetsgivarverket på www.arbetsgivarverket.se

Om jobbet
Vi söker Dig som har ett stort engagemang för förändrings- och utvecklingsarbete i statsförvaltningen och är väl införstådd i partssystemet och den svenska modellen. Generaldirektören anställs av styrelsen. Generaldirektörens huvudsakliga uppgift är att leda, driva och utveckla verksamheten på uppdrag av medlemsmyndigheterna. Uppdraget utgår från strategin för de statliga arbetsgivarna med fokus på utveckling och innovation, attraktion och ledarskap.

Ett professionellt förhållningssätt och intresse för arbetsgivar- och arbetsmarknadsfrågor är en förutsättning. Du kommunicerar väl i komplexa sammanhang och har förmåga att anpassa kommunikationen efter olika målgrupper. Du inspireras av att, med utgångspunkt från den statliga arbetsgivarpolitiken, bidra till att utveckla den statliga sektorns effektivitet och samhällsnytta.

Dina kvalifikationer och egenskaper
Du har en akademisk examen eller motsvarande. Du har även dokumenterat goda ledaregenskaper på strategisk nivå, gärna från en kunskapsintensiv och/eller intresseorganisation samt erfarenhet av och genuin kunskap om statliga arbetsgivarfrågor och den svenska modellen. Vi ser gärna att du även har erfarenhet från ledning av verksamhet inom statsförvaltningen eller motsvarande arbete inom Regeringskansliet samt erfarenhet av att leda genom andra chefer.

Som person så har du en mycket god förmåga och erfarenhet av att balansera olika intressen och driva den statliga sektorns arbetsgivarutveckling. Du har hög integritet och förmåga att agera strategiskt på kort och lång sikt. Du har ett tydligt och professionellt förhållningssätt och ett genuint intresse för arbetsgivar- och arbetsmarknadsfrågor.

För att fungera väl i rollen är det av vikt att du kommunicerar på ett förtroendefullt och professionellt sätt i komplexa sammanhang och har förmåga att anpassa kommunikationen efter olika målgrupper då du företräder de statliga arbetsgivarna nationellt såväl som internationellt. För att trivas hos oss behöver du vilja arbeta i en arbetsgivarorganisation vars uppdrag och mål handlar om att stärka statliga arbetsgivares möjlighet att vara effektiva, attraktiva och tydliga arbetsgivare. Personlig lämplighet kommer att väga tungt vid beslut om anställning.

Om anställningen
Lönen är individuell och bestäms mot bakgrund av de krav som ställs på befattningen och chefens kvalifikationer och erfarenheter. De flesta myndighetschefer anställs för en bestämd tid – normalt är den första anställningsperioden sex år.

Arbetsgivarverkets värdegrund utgår från att medarbetarna är professionella och engagerade. Vi har ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter. Arbetsgivarverket finns på Mäster Samuelsgatan 60 i Stockholm city, nära centralstationen och T-centralen.

Övrigt 
I denna rekrytering samarbetar Arbetsgivarverket med Jefferson Wells. Vid frågor, välkommen att kontakta chefsrekryterare Anna Arborelius, 072-537 50 11, 
anna.arborelius@jeffersonwells.se eller Rutger Carlheim-Gyllenskiöld, 070-377 53 52, rutger.carlheim-gyllenskiold@jeffersonwells.se. Som en del av urvalsprocessen kan tester komma att användas.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 15 oktober 2021. Sekretess gäller för uppgift om kandidats identitet.

Publicerad 2021-09-06

Ansök nu

Se fler branschtitlar från Bonnier News