Krönika
Betyg
5 juli 2019 kl 05:05

Varför kan man inte välja bort betygen i skolan?

Sveriges skolsystem är unikt såtillvida att det erbjuder ett brett urval av pedagogik och metoder att välja mellan. Men en valfrihet lyser med sin frånvaro — och det är möjligheten att välja bort betygen. Detta måste ändras.

Inför skolavslutningen fick vi brev från äldsta dotterns rektor. Det var samma glada formuleringar om hur tiden går och vilket trevligt läsår det varit som vi fått från rektorerna, de har varit många på den skolan, de senaste åtta åren.

En sak gjorde att brevet stack ut, trots att det följde sommarhälsningsformuläret nästan till punkt och pricka. Sista stycket innehöll meningen ”då vi vill att skolavslutningen ska vara en glad tillställning har skolledningen beslutat att inte dela ut betyg i skolan”. Istället skulle betygen skickas hem till barnen med posten.

Det är såklart bra att skolan inser att betyg inte är en generell glädjespridare och det är bra att man vidtar åtgärder mot att barnen springer omkring och jämför betyg med varandra på avslutningen, då det antagligen leder till att de barn som redan har ångest över dåliga betyg får ännu större ångest när det läggs till en social skam på eländet. Men den slutsats skolorna borde dra är att själva systemet med betyg borde ifrågasättas i grunden.

Vi vet att betyg missgynnar lågpresterande elever. De som av olika anledningar inte passar in i eller inte klarar av skolan. Betygen bekräftar prestationen snarare än sporrar till förbättring. De försvårar skolans kompensatoriska uppdrag och de berättar ingenting som inte hade kunnat förmedlas på annat sätt. Det kan vara så att högpresterande elever gynnas av betyg men i Sverige används betygen inte som det pedagogiska redskap betygssystemets anhängare brukar lyfta fram det som utan nästan enbart som en urvalsmetod när eleverna söker till nästa nivå. Betygens funktion är alltså att placera elever på gymnasieskolor eller på högskolor och universitet. De populäraste gymnasieskolorna får således de mest högpresterande eleverna medan de lågpresterande samlas på andra. Vilket inte heller gynnar någon annan än de redan högpresterande.

Det svenska friskolesystemet är tämligen unikt i världen och det motiveras med att det gynnar samhället att det finns ett brett urval av pedagogiska metoder för föräldrar att välja mellan. Valfrihet är bra - framförallt är det viktigt att kunna välja bort en skola som inte kan möta ens barns behov - men man kan undra över varför en sådan fundamental sak som betyg inte är valbara. Jag kan välja att placera mina barn på skolor som inte använder sig av läxor men inte en som inte delar ut betyg. Det här måste ändras.

Föräldrar som av olika anledningar vill placera sina barn i en skola som delar ut betyg ska såklart kunna göra det, men det är orimligt att inte tillåta betygsfria skolor för den som önskar en sådan. Självklart kan man också tänka sig skolor som gör betygen valfria inom samma skola. Men såpass fri är inte skolmarknaden att en skola själv får besluta om saken. Betyg ska helt enkelt delas ut.

Att avskaffa obligatoriska betyg kräver såklart också att gymnasieskolor och högre utbildningar ändrar sina antagningsprocesser. Precis som vägen in på universiteten också kan gå genom högskoleprovet borde gymnasieskolorna ges samma möjligheter till kompletterande antagningssystem. Det behöver inte vara särskilt komplicerat och det skulle ge möjligheter för varje skoldag att vara en glad tillställning. Inte bara avslutningen.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten för.