Krönika
Ledarskap
15 februari 2019 kl 15:39

Tre tips till chefer som inte vill vara puckon

Min allmänna inställning till ledarskap är att det är naturens sätt att hålla puckon borta från produktionen. Men allt kan ju bli bättre - här är tre tips till dig som vill lyckas som chef. 

I en krönika nyligen skrev jag om hur ledare borde satsa mer på att förmedla värdegrund än att bearbeta värdegrund. Och eftersom jag är så rysligt snäll så tänkte jag passa på att ge ytterligare tips på hur du som chef, både i offentlig förvaltning och ute i verkligheten, kan förbättra arbetsmoralen och öka effektiviteten bland medarbetarna.

Min allmänna inställning till ledarskap är att det är naturens sätt att hålla puckon borta från produktionen. Det är något som jag som både varit chef och underlydande inte haft anledning att ompröva, men saker kan ju alltid bli bättre. Att följa dessa tre regler kommer att göra din arbetsplats mycket trevligare. Antagligen följer du dem redan, men du kan kanske kan visa den här texten för den där chefen på den andra förvaltningen eller skicka länken till din överordnade?

Möten. Undvik dem. Det är väldigt sällan som något gott kommer ur möten men väldigt ofta som de föder frustration och förtvivlan. Varje minut lagd på möten är en minut av ditt liv som du aldrig får tillbaka och en minut som medarbetarna hade kunnat lägga på att göra sina jobb. Om du tvunget måste ha ett möte så ha en dagordning och håll dig till den. Varar mötet längre än en halvtimme så har du gjort något fel. Möten är också exkluderande, något många inte tänker på, i och med att de gör arbetslivet oändligt mycket svårare för personer med adhd eller högfungerande autism.

Gemensamma aktiviteter. Undvik dem. Med gemensamma aktiviteter menar jag obligatoriska eller underförstått obligatoriska aktiviteter utanför de ordinarie arbetsuppgifterna. Du behöver inte ha temadagar, teambuilding eller workshopar om bättre kundbemötande. När människor arbetar tillsammans mot gemensamma mål uppstår tilliten ändå och utvecklingsarbetet bör integreras i verksamheten, snarare än isoleras till separata övningar.

Det värsta är såklart när det ska umgås på fritiden och det är underförstått att det är jätteviktigt att gå och spela bowling med arbetslaget eller något annat ”trevligt”. Alla vill inte vara med och det ska man faktiskt inte behöva heller. Dessutom kommer det garanterat pratas jobb och det skapar en omöjlig situation för medarbetare som inte vill eller kan, på grund av till exempel asperger eller för att man bara vill umgås med familjen i stället. 

Var glad. Undvik inte det. Det här gäller såklart alla medarbetare - inte bara chefer. Man behöver inte gå omkring och skratta hela tiden men man kan i alla fall vara glad på jobbet. Ja, du kanske behöver låtsas för att lyckas men det är det värt. Vi är varandras arbetsmiljö och den som är viktigast för att sätta tonen är chefen. Det handlar inte om att gå omkring och skämta hela tiden. Men var glad. Självklart ska man kunna visa även andra känslor och om du drabbats av någon katastrof i det privata så ska du inte behöva gå omkring och sprudla av glädje. Men som generell regel gäller; var glad. Och det ska vi också förvänta oss av våra medarbetare. Den som inte klarar av att vara glad på jobbet ska verkligen se sig om efter ett annat. 

Tre enkla regler som borde vara självklara. Följer du dessa, och undviker meningslöst värdegrundsarbete, kommer du snabbt att bli den chef som har de mest effektiva medarbetarna.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten för.