Infrastruktur

Svårt att slänga in en flygplats om man ångrar sig

Det gäller att tänka efter före. Även om flygplatser kostar att driva och tar mycket plats, måste deras existensberättigande bedömas utifrån ett helhetsperspektiv med alla parametrar inräknade. En flygplats nära bebyggelse är svårt att slänga in senare om man skulle ångra sig.
Krönika

”Mer flyg och bostäder” heter rapporten som den statliga samordnaren Anders Sundström presenterade i förra veckan. Resultatet i utredningen var viktigt för dem som är engagerade i ödet för lilla Bromma flygplats som ligger stadsnära mitt i bebyggelsen i Stockholm. 

Både nej-sidan och ja-sidan ansåg sig ha vunnit. De som vill ha Bromma flygplats kvar jublade över att en stängning till 2022 inte kommer att bli av. De som vill att Bromma ska stängas var glada för att utredningen gör bedömningen att det inte finns ett behov för Bromma flygplats efter att hyresavtalet för marken löper ut 2038. 

Nej-sidan, med den styrande rödgrönroda majoriteten i Stockholms stad i spetsen, suktar efter att bebygga marken där flygplatsen ligger med 30 000 nya bostäder. Jag förstår deras argument, som förutom fler bostäder handlar om ett minskat buller för kringboende. Men för mig är det inte tillräckligt. 

Om Bromma flygplats ska stängas är det inte för att det behövs mark för att bygga bostäder på. Ska det göras är det för att flygplatsen inte längre behövs och fyller sitt syfte. 

Det gäller att tänka efter före. Även om flygplatser kostar att driva och tar mycket plats, måste deras existensberättigande bedömas utifrån ett helhetsperspektiv med alla parametrar inräknade. En flygplats nära bebyggelse är svårt att slänga in senare om man skulle ångra sig. 

En trend i dagens samhälle är att vi effektiviserar in i absurdum. Allt planeras utifrån att saker funkar lätt och smidigt och går som vi vill. Men vad händer när det inte gör det?

Ta som exempel den stora skogsbranden i Sala 2014. Det saknades beredskap för att hantera sådana bränder, men det gick ändå att pussla ihop olika resurser för att till slut lyckas släcka branden. En del av detta bestod av brandbekämpning från luften. Som tur är fanns Västerås flygplats i närheten därifrån de största planen med vatten kunde starta. Miljövänliga alternativ i all ära, men försök släcka en skogsbrand med ett tåg. 

Ett uppstyrt samhälle som optimerats hårt är ett mer sårbart samhälle som har svårare att klara oväntade händelser och kriser. Eftersom det inte går att planera för precis alla möjliga scenarior behövs en aning flexibilitet i systemen. Detta är ett perspektiv som inte får glömmas bort, allra minst när det gäller sådant som tar lång tid att förändra så som byggnation av till exempel flygplatser.  

Bromma må ligga tokigt, men det är också en del av en trygghetsförsäkring om en kris skulle uppstå i Stockholmsregionen eller om något skulle hända Arlanda. ”Vadå, vad kan hända?” Ja det vet vi inte. Det är själva utmaningen med kriser. Vi vet inte när de kommer eller vad de består i. Det vi vet är dock att ju mer vi tänkt efter före, desto bättre kommer vi att kunna hantera dem. 

Ett antal mindre flygfält runt Stockholm har stängts. Det senaste var Barkarby flygfält i Järfälla som nu bebyggs med bostäder. Många regionala flygplatser ute i landet har hotats av nedläggning på grund av dålig lönsamhet. Många av dem har tagits över av kommunerna. 

Frågan om flyget är för viktig för att lämnas till enstaka kommuners goda vilja – eller ovilja. Ett helhetsgrepp på nationell nivå krävs. 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten för.