Miljözoner

Svårt att göra rätt – om MP får bestämma

Den ansvarsfulle medborgare som på uppmaning uppifrån köpte en miljöklassad dieselbil för några år sedan kan idag känna sig blåst. Miljöpartiet bestraffar nu de bilköp de nyss premierade – med benägen hjälp av Socialdemokraterna. 

– Min ambition som miljöminister handlar väldigt mycket om att göra det lätt att göra rätt.

Så sade en nytillträdd miljöminister Karolina Skog (MP) till ETC för två år sedan (27/8-2016). En god ambition på ett politikområde där det sannerligen inte alltid är lätt att veta vad som är rätt. Dessvärre jobbar Skog och regeringen för närvarande tvärt emot denna ambition.

Regeringen ska från 2020 införa miljözoner i städerna, informerades vi om i pressmeddelande häromveckan.

Redan i andra meningen tas ”barnen” upp. För deras skull ska man stoppa de luftföroreningar som biltrafiken ställer till med. Varje kommun ska själv få bestämma om den behöver miljözoner.

– Barns rätt att andas ren luft väger tyngre än rätten att köra alla bilar på precis alla gator. Nu ger vi kommunerna det kraftfulla verktyg de länge efterfrågat, säger miljöminister Karolina Skog.

Men hur farliga är de svenska luftföroreningarna? Och hur stort är regeringens ansvar för att mina barn ska få andas frisk luft?

Sverige är inte Dhaka, New Delhi eller ens Düsseldorf. Jag har alla möjligheter att flytta till skogen om jag prioriterar barnens lungor framför allt. Men då måste jag ha bil. Flyttar jag till en kommun med miljözoner kan jag inte köra bilen till stan när barnen behöver mat, socialisering och kultur.

Regeringen styr och folket försöker rätta sig därefter. Den ansvarsfulle medborgaren som på uppmaning uppifrån köpte en miljöklassad dieselbil kan idag känna sig blåst. Miljöpartiet som på ett bananskal via Socialdemokraterna kom till makten 2014 bestämmer nu att upp till 1,5 miljoner dieselbilar bör förbjudas. Den bil som nyss (så sent som 2015) premierades med skattelättnader och kallades bra miljöval anses idag vara miljöbov och bestraffas. Man kan kalla det mycket, men lätt att göra rätt är det inte.

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldéns (MP) Facebook och Twitter är både underhållande och skrämmande. Borgarrådet tycks lida av regelrätt bilfobi. Trafikåtgärderna blir därefter: cykelvägar byggs ut över hela staden men i ett land där väglaget under flera månader inte lämpar sig för cykeltrafik leder de väl tilltagna cykelfälten mest till Helldéns mardröm: trafikstockning.

”För ett smartare resande och framtida generationers skull vill Miljöpartiet ställa om trafiken. Vi vill minska människors beroende av bilen genom att satsa på klimatsmarta transporter”, säger riksdagsledamoten och trafikpolitiska talespersonen Karin Svensson Smith (MP).

Vet man hur Sverige ser ut geografiskt och vilka väderförhållanden som råder undrar man hur folk med sådana visioner kan hamna i regeringsställning. Vet de ens vad två kassar livsmedel väger när de ska släpas i kollektivtrafiken? Lägg till några osnutna ungar som ska plockas hem från förskolan och inse att så länge Sverige ligger där det gör kommer bilfrihet inte att uppnås.

Alla fattar att förslaget inte är rödgrönt, utan bara grönt. Ingen tror att S vill bedriva miljöpolitik på det här sättet – om inte annat så för att det bestraffar för många av partiets kärnväljare. Men det är ingen ursäkt. S har tagit MP i båten och har för avsikt att göra det igen. Kom ihåg det i september. 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten för.