Skolan

Stök, våld och hot skrämmer bort lärarna

Är det någon som på allvar tror de föreslagna åtgärderna i den nya statliga utredningen kommer att locka hundratusentals personer till läraryrket? Ge oss i stället en bra arbetsmiljö.

Gästkrönika

Ingen kan i dag riktigt svara på hur man ska trolla fram alla lärare som behövs. Visst, tusentals studenter börjar en lärarutbildning varje år. Men även om antalet blivande lärare fördubblas täcker det knappast behoven.

Tidigare i år gick SKL ut och varnade för att det kommer att saknas 187 000 lärare till år 2031.  Om någon inte trodde att situationen var allvarlig tidigare så är det nog få som tvivlar nu.

Många har sina egna förklaringar till varför vi har hamnat där vi är i dag. Alla borde dock samtidigt vara överens om att varken läraryrket, lärarutbildningen eller skolan som arbetsplats upplevs som tillräckligt attraktiv av tillräckligt många. Det märks inte minst när man studerar rekryteringen till skolan. Allt färre skickliga studenter väljer läraryrket, trots att vi lever i en globaliserad omvärld där kunskap är en av de viktigaste konkurrensfördelarna. Skolan borde helt enkelt vara en samhällsbärande institution.

Så vad ska man göra? I måndags presenterades resultaten från en statlig utredning som hade till syfte att föreslå åtgärder för att stärka läraryrkets attraktivitet. Utredaren, den kompetente Björn Åstrand, har gjort ett gediget arbete. Han föreslår bland annat minskad administrativ börda, möjlighet till fortbildning och ett professionsprogram för lärarkåren. 

Problemet är att förslagen låter hopplöst bekanta. Liknande åtgärder har diskuterats under en lång tid. Som utredaren själv påpekade handlar förslagen huvudsakligen om justeringar av det befintliga systemet. Och visst är flera av förslagen bra. Fortbildningsmöjligheterna för lärarna måste förbättras och den administrativa bördan måste minskas. 

Men låt mig vara krass. Är det någon som på allvar tror att sådana åtgärder kommer att locka till sig hundratusentals personer? Om ens tiotusentals? På sin höjd kanske fortbildningsinsatser och minskat pappersarbete får en liten andel lärare att inte lämna yrket. Men mer än så lär det tyvärr inte bli. 

Det duger inte. 

Vad skolan behöver är ett gediget paradigmskifte. Just nu måste lärarnas arbetsmiljö prioriteras. Svensk skola är en av de stökigaste i hela OECD. Antalet anmälningar om grovt våld och hot i skolan har nästan fördubblats de senaste fem åren.  Våldet gör att var femte lärarstudent funderar på att lämna yrket, redan innan de har börjat undervisa.  Det kanske inte är så konstigt att närmare 40 000 utbildade lärare redan valt att lämna skolan för att jobba med annat? 

Så borde vi göra? Öka lärarnas auktoritet i klassrummet. Säkerställ trygghet och studiero ute i skolorna. Inga ämneskunniga akademiker kommer söka sig till skolan så länge inte de garanteras en grundläggande ro på arbetsplatsen. Därtill så måste läroplanen revideras rejält i syfte att öka fokus på faktakunskaper och tona ned den pedagogiska övertron på abstrakta förmågor. Lärarutbildningarna måste också läggas ned omedelbart och ersättas med en kortare påbyggnadsutbildning med fokus på metodik och kognitionsvetenskap för dem som har en examen i ett undervisningsämne. 

Det var några konkreta förslag. Men innan de ens kommer att komma upp på diskussionsbordet behöver vi makthavare och politiker som är beredda att ifrågasätta skolsystemets uppbyggnad i grunden – och som därtill har mod att ifrågasätta dem som kämpar för att bevara det nuvarande systemets status quo. Tills att vi är där kan vi ju iallafall låtsats att utredningens förslag är fullt tillräckliga. Då blir det ju iallafall inte någon dålig stämning. 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten för.