Val2018

Snart ringer det in

Politikerna försöker just nu vinna röster genom olika förslag som ska fixa skolan. Men är det inte dags att skippa "quick fix", och i stället fläska på rejält och lite mer genomtänkt? 
 

Valfläskets tid är nu. Jan Björklund (L) lovar drygt tre miljarder kronor per år till 18 000 lärarassistenter som ska avlasta behöriga lärare med att vara rastvakter, skriva frånvarorapporter och administrera. Men varifrån ska assistenterna komma? Ska de ha utbildning, fortbildning? Vem ska planera deras arbetsuppgifter?

En annan snabb lösning var ”Lärarlyftet”, men lönehöjningarna visade sig slå ojämnt och i stället för att locka fler lärare blev Lärarlyftet en källa till irritation. 

Två av tre gymnasielärare funderar på att sluta. Enligt Lärarnas tidning byter tusentals behöriga lärare årligen yrke och av dem som 2012 påbörjade lärarutbildningen i Karlstad hoppade var femte av. Det är långt ifrån Björklunds vision om att ”det ska vara lika tufft att komma in på lärarutbildningen som det är att få tag på biljetter till Mellofinalen”. 

Jag tror att de flesta vet vad som behöver göras. Om inte, så bjuder jag här på ett skolmanifest i fem delar (lite som Gustav Fridolins (MP) 100 dagar – fast bättre). Varsågod att stjäla i sin helhet oberoende av partitillhörighet:

Del 1 - Lärarutbildningen
Det krävs nytänk på Lärarhögskolan. Lärarutbildningar bör finnas på endast på två eller tre orter. Minst en fil.kand. bör krävas för att undervisa på lågstadiet och en fil.mag. eller motsvarande för blivande lärare på högstadiet/gymnasiet. Dessutom behöver vi lärarutbildningar med skriftliga examinationer varje termin och skolinspektörer som utför noggrann kontroll av kandidaters undervisning. 

Del 2 – Undervisningsfilosofi
Se över och utred vilka tjänstemän som skall vara kvar på Skolverket och Skolinspektionen. Undersök möjligheten att ändra Lärarförbundets och Lärarnas Riksförbunds struktur. Att två fackförbund idag konkurrerar missgynnar hela lärarkollegiets bästa. 

Del 3 – Undervisning
Kursplanen ska ändras i grunden. Matematik, svenska och engelska ska studeras minst 60 minuter varje dag. Halvera antalet ämnen som studeras och fokusera på kärnämnena. Viktigt att lägga mer energi på matematik. Ett exempel: Elever i årskurs ett som inte behärskar multiplikationstabellen skall inte börja årskurs två. För att börja årskurs ett ska man kunna läsa och räkna (plus och minus). Inför flytande start i skolan efter examination och mognadstest.

Del 4 - Planering och betyg
Lärare bör presentera planering av läsårets undervisning för rektorn som kontrollerar att mål uppnåtts. Rektor och skolinspektör gör sedan regelbundna oförberedda besök i klassen. Betyg ska utdelas i årskurs ett. Förutom ämnesbetyg skall man ge betyg i uppförande, enligt följande: 1. Eleven håller tiden, 2. Eleven är rädd om skolans material, 3. Eleven tar emot instruktioner och utför dem och 4. Eleven är omtänksam mot sina kamrater och respekterar skolpersonal. 

Del 5 - Lärarnas villkor 
Lärarlegitimation först efter tre års undervisning. Grundlönen bör ligga på 35 000 kronor. Ge sedan legitimerad lärare 45 000 kronor och lärare med fil.mag 55 000 kronor.  Fil.dr. som undervisar på gymnasiet ska premieras med 25 000 mer i månaden än ursprungslönen. Högre utbildning ska premieras. Återgå till undervisning 16 timmar i veckan, ingen övrig tjänstgöring på skolan. En lärarkonferens i veckan bör vara obligatoriskt. Lärare undervisar när elever är på skolan, ingen övrig tjänstgöring på skolan. En lärarkonferens i veckan bör vara obligatoriskt. Lärare undervisar när elever är på skolan, inga inga studiedagar under sommaruppehållet eller andra lov.

Inte så svårt, eller hur? Nu är det bara att fläska på, den 9 september är det val.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten för.