Förskola

Skärmarna kommer att bli barnvakter även i förskolan

När digitala verktyg om några veckor blir obligatoriska i förskolan kan vi räkna med att svenska barn kommer att stirra i skärmar mer än vad Världshälsoorganisationen rekommenderar. Och tro inte annat än att skärmarna kommer få samma funktion där som hemma: avlastare, konfliktlösare, avskärmare. 

Femåringar ska ha max en timmes skärmtid om dagen. Det slår Världshälsoorganisationen WHO fast i nya rekommendationer som publicerades i april. Barn under två år ska inte använda skärmar överhuvudtaget, enligt WHO.

Världshälsoorganisationen motiverar de nya riktlinjerna med att peka på problem som vid det här laget är väl kända: Övervikt och sömnsvårigheter tilltar bland barn i stora delar av världen, och det finns väl belagda samband mellan dessa och andra hälsoproblem och stillasittande, och specifikt stillasittande framför skärmar.

Man kan tillägga fler skäl att vara restriktiv med små barns skärmtid: Det finns vid det här laget en hel del som tyder på att man bör vara vaksam kring hur barn påverkas av att exponeras för den interaktiva teknikens belöningssystem från tidig ålder. Den påstått ”pedagogiska” appen som gör det lätt och roligt att lära sig bokstäver kan samtidigt bidra till att underminera den koncentrationsförmåga, beslutsamhet och språkliga mognad som krävs för att barn ska lära sig läsa, och så vidare. 

I Sverige var till exempel Hugo Lagercrantz, professor i pediatrik vid KI och chefredaktör för forskningstidskriften Acta Paediatrica, tidigt ute och varnade för påstått pedagogiska dataspel som marknadsfördes med att de skulle skynda på småbarns intellektuella utveckling. Det visade sig att dessa spel inte ha några pedagogiska effekter, men att de däremot tog tid från sådant som språkinlärning och övning i socialt samspel. 

Det handlar om grundläggande mänskliga färdigheter som riskerar att försenas därför att den digitala tekniken är gjord för att vara svår att slita sig ifrån. Detta inser förstås alla vuxna som äger en smartphone.

WHO:s nya riktlinjer innebär också att det finns nya skäl att ifrågasätta rådande idéer om ”digital kompetens” i den svenska förskolan. Från och med i sommar blir digitala verktyg obligatoriska i förskolan, vilket är resultatet av ideologiskt övertygade (men felinformerade) beslutsfattare och intensiv lobbying från techföretag som har funnit en guldgruva i svenska skolor och dagis.

När tekniken nu blir obligatorisk kan vi räkna med att svenska barn kommer att stirra i skärmar mer än vad Världshälsoorganisationen rekommenderar. Sannolikt betydligt mer än så, givet hur stressade vuxna redan nu använder plattor som barnvakt och allmänt hjälpmedel för att få ihop vardagen efter hämtning. Tro inte annat än att skärmarna håller på att få precis samma funktion i förskolan. Avlastare, konfliktlösare, avskärmare. 

Har Kalle slagit Stina? Bäst om Kalle sätter sig där borta med plattan en stund tills han lugnat ner sig. 

Har Pelle väldigt nära till gråt och stora känslor i dag? Det är nog bra om Pelle sjunker in i ett spel ett tag. 

Problemet löst – inte för barnen – men för vuxna som måste rusa vidare till något annat. Nu kan det ske med gott samvete och i ”pedagogikens” namn. 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten för.