Kriminalitet

Så här kan vi slå ut flottan av falskskrivna bilar

Problemet med falskskrivningar på bilar är inte nytt, men det hemska kvinnomordet i Malmö nyligen aktualiserar frågan. Luckan som medger att kriminella kan skaffa sig anonyma fordon måste genast spikas igen. 

Förra veckan släpptes 19-åringen som suttit häktad för inblandning i kvinnomordet i Malmö. Han stod skriven som ägare till flyktbilen men efter att ha lämnat ett handstilsprov visade det sig att det var någon annan som en kort tid före mordet hade registrerat honom som ägare utan att han kände till det. Det borde givetvis inte vara möjligt.

I januari tog jag upp bekymret med att falskskrivningar ger kriminella möjligheten att skaffa sig anonyma fordon, och Malmömordet visar sig vara ett färskt exempel. Det ser ut att ha öppnats ett politiskt fönster för krafttag mot brottsligheten. Se nu till att en gång för alla lösa problemet med bedrägliga fordonsuppgifter. Det är rent obegripligt hur det här kan få fortsätta.

Huvudproblemet är pappershanteringen. Så länge det är möjligt att registrera ägarbyten genom att skicka in en papperslapp via Postnord (i sig ett betydande riskmoment) går det inte att få stopp på vare sig falskskrivningar eller bilmålvakter. På egen hand borde man endast kunna signera ägarbyten online med bank-id.

Det är lättvindigheten med efterregistrerade ägarbyten som gör att problemet med bilmålvakter inte kan lösas från grunden. Uppenbara bilmålvakter borde förstås spärras från att sättas som ägare för ännu fler bilar. Men så länge ägarbyten kan registreras i efterhand går det inte. Annars skulle man skapa risken att en omedveten säljare råkar så kvar som ofrivillig ägare till en bil, om överlåtelsen studsar när köparen är spärrad samtidigt som köparen redan har försvunnit med bilen. Om överlåtelser endast kan registreras online och i stunden försvinner problemet.

Med några högst rimliga regelförändringar kan sedan flottan av falskskrivna bilar slås ut:

  1. När en ägare har fordonsskulder som överstiger, säg, ett halvt basbelopp inträder automatiskt ett kvalificerat körförbud på samtliga fordon som står på ägaren. Körförbudet står kvar tills hela skulden är reglerad.
  2. En spärrad ägare ska varken kunna köpa eller sälja ytterligare fordon. Nej, inte heller sälja (annat än via Kronofogden). Samhället säkrar fordonen för att skulden ska kunna regleras.

Tillsammans innebär de båda reglerna att alla bilar som idag står på målvakter blir fastlåsta med kvalificerat körförbud tills målvakternas hisnande skulder har betalats. Lycka till med det. Addera sedan:

  1. Polisen och Transportstyrelsen ska kunna begära ägarverifiering när myndigheten misstänker att ett fordon inte har korrekta ägaruppgifter. Ägaren ska då inställa sig med sitt fordon hos myndigheten och legitimera sig inom, tja, 90 dagar, annars inträder ett kvalificerat körförbud.

Vaddå ”kvalificerat” körförbud? Idag är det bara beskedliga ordningsböter på att köra med bilar som har körförbud, en förseelse i ungefär samma kaliber som en fortkörning. Men här har vi att göra med skamlösa ägare som ignorerar avgifter som de ändå inte tänker betala. Samhället behöver ingripa när någon kör ens en meter i dessa mörka fordon. Gör det till ett allvarligt trafikbrott för föraren och acceptera inte okunskap som bortförklaring. Spärrade fordon ska få bogseras från platsen.

Så kan det här snabbt städas upp. Sätt fart nu. 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten för.