Jämställdhet

Månggifte borde inte accepteras

Likabehandling av makar är en princip som i snart hundra år legat till grund för svensk äktenskapsrätt. Det är en princip att slå vakt om. Därför måste feminister i regering och riksdag sätta ner foten mot månggifte. 

Gästkrönika

Förra året fanns det nästan 300 fall av polygami och bigami registrerade hos Skatteverket. Kommuner kommer att konfronteras med fler fall av månggifte när anhöriginvandringen tar fart. Ett färskt exempel är Nacka kommun som tagit emot en kommunplacerad 57-årig syrisk man med tre fruar och totalt sexton barn.

Sverige har en regering som stoltserar med att vara feministisk, inte minst i FN:s säkerhetsråd. Det förpliktigar. Månggifte, eller tvegifte som det står i brottsbalken, är sedan länge förbjudet i Sverige. Likabehandling av makar är en princip som i snart hundra år legat till grund för svensk äktenskapsrätt. Det är en princip att slå vakt om i ett jämställt samhälle. Både regeringsformen och Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna reser hårda krav på att ingen får missgynnas på grund av sitt kön.

Enligt islamisk religiös rätt får en man att vara gift med fyra fruar samtidigt men sharia förbjuder kvinnor att ta flera makar. Nästan 50 länder, främst i Mellanöstern och Afrika, tillåter månggifte. Dessa nationer tillhör samtidigt bottenskrapet när olika mått på jämställdhet rankas globalt. Människorättskämpen Sara Mohammad, som grundat organisationen Glöm Aldrig Pela och Fadime, har länge varnat för att månggifte utgör en del av det patriarkala icke-sekulära hedersoket som tvingar kvinnokönet till underkastelse.

Eva Edwardsson, docent i offentlig rätt och kommunpolitiker i Uppsala för Liberalerna, har nyligen formulerat sig klokt om hur det offentliga Sverige bör förhålla sig till månggifte.

"I Sverige bör jämlikhet och jämställdhet mellan könen ses som ordre public [rättsuppfattning]. Det betyder att polygama äktenskap där endast det ena könet får gifta sig med flera personer av det andra könet men inte vice versa inte bör erkännas eller underlättas av svenska myndigheter."

Liknande resonemang har framförts av Göran Lind som är professor i familjerätt vid Örebro universitet. Han uppmanar svenska domstolar och myndigheter att inte erkänna utländska polygama äktenskap. Det går att, som vid barnäktenskap, hävda att månggifte strider mot den svenska rättsordningen.

I ett intressant utlåtande från Migrationsöverdomstolen i fjol framkommer att det finns förutsättningar att vägra uppehållstillstånd då två personer samtidigt söker uppehållstillstånd på grund av anknytning till samme make. Domstolen förklarar att enligt EU:s familjeåterföreningsdirektiv utövas rätten till familjeåterförening i överensstämmelse med de värden och principer som medlemsstaterna erkänner, i synnerhet beträffande kvinnors och barns rättigheter. Det motiverar restriktiva åtgärder mot återförening av familjemedlemmar i polygama hushåll.

Domstolen konstaterar även att det kan ifrågasättas om det är förenligt med barns bästa att växa upp i ett polygamt äktenskap. Och man kan fråga sig om flickors och pojkars syn på jämställdhet stärks om klasskamraternas pappor har flera fruar? Knappast. Feminister i regering och riksdag, som vurmar för genuspedagoger i förskolan och kvoterade börsbolagsstyrelser, måste sätta ner foten mot offentligt finansierade harem i Sverige.    

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten för.